Amazon is sterkste merk van 2019

Amazon is sterkste merk van 2019

11-06-2019 (11:09) - Economisch

Amazon blijft maar groeien en is inmiddels 's werelds meest waardevolle merk. Dat blijkt uit de BrandZ™ Top 100, de ranglijst van sterkste merken wereldwijd. WPP en Kantar maken de editie van 2019 vandaag openbaar op de New York Stock Exchange.


Sinds de introductie van BrandZ in 2006, voerde elk jaar een technologiebedrijf te ranglijst aan. In 2019 is de beurt aan Amazon, waarmee Google van de troon gestoten wordt. Amazon dankt haar continue groei in merkwaarde onder meer aan slimme overnames, uitstekende klantenservice en het vermogen om de concurrentie voor te blijven. 


merkwaarde

De merkwaarde van Amazon staat op 315,5 miljard dollar. Daarmee laat het bedrijf zowel Apple (309,5 miljard) als Google ($ 309,0 miljard) achter zich. Microsoft, dat in 2006 nog de allereerste ranglijst van de Top 100-BrandZ aanvoerde, neemt dit jaar de vierde plek in.


De namen in de Top 10 zijn weliswaar hetzelfde gebleven, er zijn wat opmerkelijke verschuivingen gaande. Zo behoudt Facebook haar zesde positie, maar schiet Alibaba twee plekken omhoog van 9 naar 7. Tencent zakt juist drie plekken en komt daarmee terecht op plek 8 met een waardedaling van 27 procent. 


snelste stijger

Instagram is de snelte stijger in de BrandZ Top 100. Het merk stijgt 47 plekken op de ranglijst met een ongekende groei in merkwaarde van 95 procent. Het aantal gebruikers groeit nog steeds en Instagram had geen problemen met privacy-issues, zoals sommige andere social media platforms.


Lululemon, het op yoga geïnspireerd kledingbedrijf, is de op één na snelste stijger, met een groei van 77 procent op jaarbasis ($ 6,92 miljard in merkwaarde). Andere topstijgers zoals Netflix (65 procent) en Uber (51procent) illustreren hoe technologisch gedreven onze wereld is en laten zien dat mensen meer waarde hechten aan merkervaringen.


nederland

Het enig Nederlandse merk in de Top 100 is Shell. Het bedrijf neemt dit jaar positie 65 in, waarmee Shell twee plekken daalt ten opzichte van 2018.


Bekijk hier de volledige ranglijst. 

 


RSS feed van de Bureaus pagina

Bureaus

RSS feed van de Media pagina

Media

RSS feed van de Marketing pagina

Marketing