Europese consument onzeker over economische ontwikkeling

20-04-2016 (10:23) - Economisch

Het consumentenklimaat voor de EU28 is van december 2015 tot maart 2016 met 3,2 punten gedaald tot 9 punten. Dit zijn de bevindingen van het GfK Consumer Climate Europe-onderzoek in 15 Europese landen. 
 
De oorlog in Syrië als aanhoudende oorzaak voor de vluchtelingencrisis, de terreurdreiging in Europa, het mogelijke uittreden van Groot-Brittannië uit de EU alsmede de aanhoudende recessie in landen als China, Brazilië, Rusland verzwakten het consumentenklimaat en vooral de conjunctuur- en inkomensverwachting van de Europese consumenten in het eerste kwartaal. 

einde van de oorlog 
In het eerste kwartaal draaiden de discussies in de media en onder de mensen om veel verschillende thema's. Hoewel de Islamitische Staat veroverd territorium verloor, is het einde van de oorlog nog niet in zicht voor Syrië. De oorzaak voor de grote vluchtelingenstroom blijft dus nog bestaan. Eerst stroomden de mensen ongehinderd door naar Midden- en West-Europa, tot de landen van de Visegrád-groep begin maart besloten om hun landsgrenzen en daarmee de Balkanroute te sluiten. Als gevolg werd de vluchtelingenstroom die door Europa trok, afgebroken. 
 
Griekenland 
Vooral de conjunctuurverwachting in alle betrokken landen daalde aanzienlijk sinds december. In Griekenland bijvoorbeeld viel ze terug tot hetzelfde niveau als in de moeilijkste tijden van de schuldencrisis. Het verzwakken van de conjunctuurverwachting had zijn uitwerking op de inkomensverwachting van de mensen. Ze moest in de meeste landen eveneens zeer duidelijk verliezen incasseren. Het GfK consumentenklimaat voor de EU28 is in het eerste kwartaal eveneens duidelijk gedaald - van 12,2 punten in december tot 9 punten in maart. 

Bureaus

Media

Marketing