Unilever vangt 7 miljard euro voor margarines

15-12-2017 (20:02) - Economisch

Unilever verkoopt zijn margarine-tak voor 7 miljard euro aan de Amerikaanse investeringsmaatschappij KKR.De margarines van Unilever, met merken als Becel, Blue Band en Bona, staan sinds het voorjaar te koop. Het bedrijf wil met deze zet aandeelhouders tevreden te stellen nadat het een overname door het Amerikaanse Kraft Heinz had afgewezen.


historische stap

Aandeelhouders hadden al langer kritiek omdat de winstgevendheid van de margarines onder druk staat. Steeds minder mensen eten brood, waardoor ook de verkoop van margarine terugloopt. De keuze is een historische stap voor Unilever, omdat de margarine-tak de basis vormde voor het bedrijf. Unilever is ontstaan uit het samengaan van de Margarine Unie en de Britse zeepfabrikant Lever Brothers in de jaren twintig van de vorige eeuw.


325 arbeidsplaatsen

Vakbonden kijken kritisch naar de verkoop aan KKR omdat er 325 arbeidsplaatsen mee gemoeid zijn. "In Nederland heeft de verkoop gevolgen voor 325 arbeidsplaatsen. Voor deze mensen moeten de gevolgen snel duidelijk zijn", zegt Peter de Jong van CNV Vakmensen. 


Halverwege volgend jaar moet de overname naar verwachting afgerond zijn.


NOS.nl

Bureaus

Media

Marketing