Werkdruk Nederlandse ondernemers niet hoger door corona

11-01-2022 (14:46) - Economisch

Ondanks alle beperkende maatregelen vanuit de overheid heeft de coronapandemie niet voor een stijging in werkdruk of burn-outklachten gezorgd bij de meeste ondernemers. Dit blijkt uit het recente onderzoek dat Ipsos in opdracht van Allianz heeft uitgevoerd. Wél geeft slechts 6% van de ondernemers aan dat zij in hun vrije tijd nooit aan werk denken en werkt drie kwart minstens 1 keer per maand op een vrije dag.
 
Het onderzoek laat zien dat drie op de vier ondernemers in Nederland geen extra werkdruk ervaren door corona. Onder grote mkb-ondernemers (minimaal 50 werknemers) ligt dit aandeel met 61% iets lager en heeft bijna een derde van de respondenten wél te maken gehad met een hogere werkdruk. Dit leidt overigens niet tot meer burn-outklachten binnen deze groep, want zo’n drie kwart van de respondenten geeft aan deze klachten zelden tot nooit te ervaren.
 
 
"Dit is toch wel opzienbarend, aangezien de Nederlandse ondernemer de afgelopen periode te maken heeft gehad met de nodige tegenslagen en uitdagingen, zoals een limiet aan het aantal klanten in de winkel en teruggebrachte openingstijden of zelfs winkelsluiting tijdens de lockdown", vertelt Mart Vreven, Head of Sales bij Allianz Nederland.
 

Veel bezig met werk

Toch houdt het werk ondernemers ook in hun vrije tijd regelmatig bezig. Dit geldt het meeste voor grote mkb-ondernemers: 74% van hen denkt regelmatig tot vaak aan werk in hun vrije tijd. Onder zzp'ers (57%) en kleine mkb-ondernemers (66%) ligt dit percentage wat lager. "Het is daarom des te opvallender dat grote mkb-ondernemers een duidelijkere grens tussen werk en privé lijken te kunnen trekken”, aldus Vreven. “Bijna een vijfde van deze ondernemers geeft aan minstens 1 keer per week aan het werk te zijn in hun vrije tijd. Onder kleine mkb-ondernemers ligt dit aandeel met 63% een stuk hoger. Overigens laat het onderzoek wel zien dat werken op vrije dagen voor de meeste respondenten geen negatieve impact heeft op hun werk-privébalans."
 

Goed in balans

Tweederde van de Nederlandse ondernemers geeft ook aan dat zij een goede balans hebben gevonden tussen werk en privé. Vanwege de coronamaatregelen en het vele thuiswerken had dit een uitdaging kunnen worden. Door gebruik te maken van een aparte werkruimte in huis en het hanteren van duidelijk afgebakende werkuren, geeft de meerderheid van de ondernemers aan dat zij in hun werk- en privéleven geen concessies hebben gedaan.

Bureaus

Media

Marketing