We willen postbode TNT niet kwijt
18-11-2010 (09:34) - Marketing
Het merk TNT Post is volgens 62% van de Nederlanders onmisbaar. 'De Nederlander wil zijn vertrouwde TNT-postbode kennelijk niet kwijt', is een van de conclusies uit het derde onderzoek naar merken die Nederlanders absoluut niet zouden willen missen. Verder komt naar voren dat het NOS Journaal (met een onmisbaarheidsscore van 71%) een onwrikbare 1e positie inneemt bij Nederlandse mannen. Het jaarlijks weerkerende onderzoek van EURIB/European Institute for Brand Management onder 1.022 consumenten laat verder zien dat vrouwen Kruidvat als meest onmisbare merk zien, gevolgd door de HEMA en Blokker.
Bijna driekwart van de EURIB Top-100 Onmisbare Merken is van Nederlandse komaf (72%). Het eerste buitenlandse merk is Google op de 6e plaats. Voor het derde jaar op rij is de HEMA Nederlands meest onmisbare merk met een score van 76% (score van mannen en vrouwen samen). Blokker (72%) en Kruidvat (71%) volgen op de voet, maar hebben dit jaar stuivertje gewisseld.
Uit het onmisbaarheidsonderzoek komen tal van opmerkelijke feiten naar voren. Zo blijkt dat bij vrouwen 8 van de top-10 onmisbare merken een winkelketen is, bij mannen komen 'slechts' 4 winkelmerken in hun top-10 voor. En ook al zijn Nederlanders de zwaarst 'verzekerde' mensen ter wereld, er komen geen verzekeringsmerken voor in de top-100.
Een opvallende stijger is TNT dat nu door 62% van de Nederlandse consumenten als onmisbaar wordt ervaren; maar liefst 11% meer dan in 2009. "Er is de laatste tijd veel te doen geweest over de reorganisatie van de postmarkt. Kennelijk zijn we bang dat die niet in ons voordeel uitpakt en hechten we veel waarde aan onze vertrouwde TNT-postbode", verklaart dr. Rik Riezebos van EURIB de uitslag.
In de meting van 2009 was de invloed van de kredietcrisis in de resultaten duidelijk merkbaar. De onmisbaarheidsscores daalden toen ten opzichte van 2008 met gemiddeld 7%. In 2010 liggen de gemiddelde scores nog steeds op het niveau van 2009, waarbij opgemerkt moet worden dat de onmisbaarheidsscores in de top-10 weer iets stijgen. Dit duidt erop dat consumenten er nog niet geheel van overtuigd zijn dat merken weer evenveel waarde aan producten en diensten toevoegen als in 2008. Toch lijkt het erop dat we net als bij de kredietcrisis het diepste punt zijn gepasseerd. Het is echter de vraag of in de komende jaren de onmisbaarheidsscores weer het niveau van dat uit 2008 zullen bereiken. Uit onderzoek onder supermarktartikelen is bijvoorbeeld bekend dat elke recessie een blijvend verlies voor A-merken heeft opgeleverd (ten gunste van huismerken). Toekomstige metingen zullen duidelijk moeten maken of dit ook voor de onmisbaarheidsscores geldt.