De Vegetarische Slager wint tweede editie Coolest Dutch Brands 2018

21-03-2019 (22:20) - Marketing

Jaar in jaar uit beoordelen marketeers creatieve bureaus op hun toegevoegde waarde. Maar wat gebeurt er als creatieven en strategen bepalen welk van origine Nederlands merk het beste presteert? Met dit vertrekpunt als gegeven èn het thema "sustainable brands" als leidraad voor 2018, ging de redactie van FONK magazine voor het tweede jaar op rij aan het werk. Op 21 maart 2018 won, na 3 hectische juryrondes waarbij 45 creatives en strategen zich uitspraken over de 12 door de redactie van FONK aangedragen merken,  De Vegetarische Slager uiteindelijk de felbegeerde Coolest Dutch Brand Award 2018.
 

thema: sustainability 

Het thema van Coolest Dutch Brands 2018 draaide om duurzame merken. De redactie selecteerde in de loop van het jaar 12 sustainable brands van Nederlandse origine die door lef en uitgekiende marketing een breed publiek aanspreken en van daaruit ook daadwerkelijk een verandering weten te bewerkstelligen


genomineerde merken

In december was de lijst met 12 merken compleet en moest de vraag beantwoord worden welk van deze merken zich hèt Coolest Dutch Brand van 2018 mag gaan noemen. De genomineerde merken: Tony’s Chocolonely, Picnic, PLUS, Bunq, Marie-Stella-Maris, ASN Bank, Vandebron, Kings of Indigo, de Vegetarische Slager, Peeze Koffie, Plastic Soup Surfer, Dopper.
 

Finalisten: De Vegetarische Slager, Vandebron en Tony's Chocolonely

De 12 maandwinnaars hebben in januari 2018 in een eerste schriftelijke ronde de vakjury moeten overtuigen. Hoe veerkrachtig, hoe vernieuwend, hoe innovatief en met welke marcom middelen werd aantoonbaar resultaat binnen het thema geboekt?  Hun antwoorden vormden, samen met de input van de redactie van FONK magazine, het vertrekpunt voor de 45 koppige vakjury.  Op 14 februari 2019 koos de vakjury in een livejuryronde de volgende drie finalisten (in alfabetische volgorde): De Vegetarische Slager, Tony's Chocolonely en Vandebron. 


De Vegetarische Slager is Coolest Dutch Brand 2018

Op 21 maart is in Amsterdam tijdens een finale met power pitches van de drie finalisten hèt Coolest Dutch Brand van 2018 gekozen. De unieke Coolest Dutch Brand Award 2018 werd, na een anderhalf uur durende snoeispannende finale waarbij een 120 koppige vak- en publieksjury in twee rondes heeft gestemd, uitgereikt aan De Vegetarische Slager.
De Award werd uitgereikt door Corine van Impelen van Naturalis (de winnaar van 2017).  Vandebron en Tony's Chocolonely ontvingen hun Finalisten Award uit handen van Juryvoorzitter Rob Benjamens. 
 

Bekijk hier de foto's
van de finale en afterparty Coolest Dutch Brands 2018.


Over Coolest Dutch Brands

Coolest Dutch Brands is een verkiezing waarin van origine Nederlandse merken centraal staan. Jaarlijks wordt een nieuw thema vastgesteld. In 2018 draaide het thema om duurzame merken. Coolest Dutch Brands is een initiatief van FONK. 
 

Vakjury 2018

Coolest Dutch Brands 2018 kon niet tot stand komen zonder de niet aflatende energie, inzet en kritische vragen van de vakjury. Daarom stond er op 21 maart bij de finale niet alleen voor de finalisten en de winnaar een unieke award klaar, maar was er ook één voor alle leden van de vakjury. De vakjury van 2018 werd gevormd door:


Annette Menheere          
Anouk van Maanen          
Anouk van de Sande  DPDK
Arent-Jan Hesselink  Edelman Amsterdam
Arco Bregman                  YoungWorks
Bjorn Stolte                  IN10
Charles Borremans          GUC agency
Christian van Santen       Van Santen Netwerk
Darja Scheffers                 PUURPXL
Frans Brand                  Group for Brands
Frank Wertwijn          Living the Brand
Garard van den Broek     De Ondernemer 
Gesina Roters                  Day
Gijsbregt Vijn                  Lemon Scented Tea
Guy Lokhoff                  Hammerfest
Jan Willem Brüggenwirth Talpa Network
Jasper Verbunt          RedKiwi
Jeroen van Eck          Joe Public
Joost van Gorsel  0to9
José Boesten                  Tomeloos
Kyra Roest
Kees-Jan Rozestraten
Lennard Hulsbos          Iris Amsterdam
Lodewijk van der Peet  
Luc van Stiphout              MassiveMusic
Maira Evers                  The Gardeners
Marc den Hertog              BBK Door Vriendschap Sterker
Marcel Verhaaf          Anthem
Martijn de Beijer          CHUNK
Meindert van der Heuvel  Interbest
Michiel Nolst Trenité  BrandInsight
Mike Dijkstra Taurel          Globrands
Mike Hendrixen          Vertigo6
Nicolette Hulsebos          FONK magazine
Paul Kroef                  ARA
Philip Kok                   The Valley
Patricia de Jong          Dart Group
Pieter Steenaert          Brum
Piet-Hein Smit                  XXS
Rik Heijmen                  Makerstreet Marketing
Rob Benjamens               B&BA (voorzitter)
Robbert van Loon          Bureau Basket
Ron van Loenen          RUWER
Ronald van Schaik          Kaliber
Sanne Tolsma                  Alfred
Seema Sharma          Edelman Amsterdam
Sarah Hagens                  Hagens PR 
Taco Schmidt                  Qindle
Thijs Muller                       Havas Media
Yessica Zwetsloot          Stroom

           


Partners en sponsors 

Coolest Dutch Brands 2018 kwam mede tot stand dankzij de onmisbare steun en inzet van onze partners: Talpa Network, De Ondernemer, The Valley(design Awards)  Robert Bronwasser Design (ontwerp Awards), Royal Goedewaagen, digital agency DPDK  en MassiveMusic (afterparty).
 

alle ins & outs in FONK magazine

In de editie van  FONK magazine  die op 3 april verschijnt, lees je alle ins & outs over de finalisten, de winnaar, de totstandkoming en de afterparty van Coolest Dutch Brands 2018. Heb je nog geen abonnement? Maak dan gebruik van een van de aanbiedingen in onze webshop of koop een los exemplaar.
 
foto's: Giuseppe Toppers, Danto

Bureaus

Media

Economisch