Festival organisatie gaat samenwerking aan met brillenmerk om plastic afval te recyclen

21-03-2019 (15:15) - Marketing

DGTL en Ace & Tate. Twee merken uit Amsterdam die beide grote stappen maken in hun eigen werkveld. Ook twee merken met een passie en drive om hun producten en processen meer circulair en duurzaam te maken, waardoor een samenwerking een logisch gevolg is. Deze maand slaan ze de handen ineen voor een regeneratief, upcycling kunstproject dat gebruik maakt van Ace & Tate’s afvalmaterialen en gelanceerd wordt tijdens DGTL Amsterdam (19-21 april).


De twee merken werken samen om het kunstobject 'Refract' te maken. Dit wordt een gigantisch kunstwerk bestaande uit zo'n 15.000 'end-of-life' lenzen van Ace & Tate. Het is een combinatie van retouren, verkeerd gekleurde lenzen en demo lenzen. De plastic demo lenzen worden tijdens de productie in het bril frame geplaatst om de vorm te behouden en worden later in het proces vervangen door de lenzen op sterkte. Het kunstwerk wordt tentoongesteld tijdens DGTL Amsterdam op de NDSM-werf en zal na het festival voortleven op andere locaties wereldwijd waar het in de toekomst wordt tentoongesteld.


drijvende kracht worden

De ambitie van Ace & Tate is om een drijvende kracht te worden op het gebied van innovaties en duurzaamheid in de brillenindustrie. “We stellen niet dat we een ‘duurzaam’ bedrijf zijn, want dat zijn we niet. We zijn hard aan het werk om onze ecologische footprint te verkleinen. Dit proces vergt vele stappen, grote en kleine. We focussen ons op meetbare impact (het verbeteren van huidige processen) en het creëren van een circulair product. Het doel is het behouden van de waarde van de grondstoffen die we gebruiken” zegt Marlot Kiveron, Sustainability Manager bij Ace & Tate. 


regeneratief zijn

Naast onderzoeksprojecten is het gebruik van ‘end-of-life’ lenzen in een kunstproject een goed voorbeeld van het anders benaderen van materialen die als 'nutteloos' afval worden beschouwd. Het ondersteunen van creatief en artistiek denken is iets waar Ace & Tate altijd voor heeft gestaan. Dit project is een goed voorbeeld van het samenkomen van impact maken en creativiteit. Dit past perfect bij DGTL’s streven om met DGTL Amsterdam in 2020 het eerste circulaire, klimaatneutrale en regeneratieve festival ter wereld te worden. Met ‘Refract’ - en met de samenwerking met Instock en de Food Line-Up die vorige week bekend gemaakt werd - neemt DGTL de eerste stappen om regeneratief te zijn, omdat het de afvalstromen van andere bedrijven opnieuw gebruikt. 


Xander Kotvis, Sustainability Manager van DGTL: “Met dit project hopen we een stap verder te gaan dan alleen circulair te zijn; in feite streven we ernaar om regeneratief te zijn en dus iets terug te geven aan de stad door waarde te creëren uit niets. Daarnaast heeft DGTL de ambitie om hun duurzame en circulaire initiatieven actief te delen en daarmee andere organisaties te ondersteunen om zo de transitie richting een fundamenteel duurzamere samenleving te versnellen.”  


Reflect and Refract

"Het project 'Refract' is een perfecte vertaling van DGTL Amsterdam’s thema van 2019: ‘Reflect and Refract’. Met dit thema en project laten we bezoekers en partners eerst nadenken over hun huidige, lineaire take-make-waste gedrag. Daarna verbuigen we hun blik, wat betekent dat we een nieuwe kijk bieden op het gebruik van deze stroom aan grondstoffen, die momenteel nog als afval wordt beschouwd."

Het proces van het maken van ‘Refract’ wordt ook vastgelegd in een documentaire video. De teaservideo hiervan kun je hieronder bekijken. De recap video van het project wordt na het festival gelanceerd.  


Bureaus

Media

Economisch