Knakwortel wint Product Pitch Albert Heijn

12-06-2018 (11:40) - Marketing

Wortels die eruit zien als knakworst, en er ook naar smaken? Dat is de Knakwortel. Het nieuwe product won vorige week de Product Pitch van Albert Heijn. Dat betekent dat de Knakwortel de komende weken zijn entree gaat maken in de filialen van de supermarktketen.


Het stel Kaljee en Bos die de knakwortel hebben bedacht komt niet uit de food-industrie. Bos heeft haar eigen campagnebureau, Van Loof, en Kaljee ontwierp en exploiteert een duurzame vergaderlocatie in Almere, De Drijfveer. ‘Ik ben opgeleid als architect, maar ik ben ook een kookgek en ik heb zelfs een tijdje in een restaurant gewerkt’, vertelt Kaljee. ‘Toen de Knakwortel zo aan bleek te slaan, heb ik de receptuur en de bereidingswijze verfijnd. In december hebben we er een apart bedrijf voor opgericht en in februari hebben we een externe producent gevonden.’ 

 

wortel als hotdog

‘Het idee voor de Knakwortel ontstond toen mijn vriendin Valerie Bos en ik vorig jaar naar een barbecue van vrienden gingen, en wij geacht werden iets mee te nemen’, vertelt Kaljee. ‘Omdat Valerie niet van groenten houdt en ook nog eens had besloten vegetarisch te worden, was ik al wat langer met groenten aan het experimenteren. Een gemarineerd bospeentje, sous-vide gekookt, en daarna nog even gebakken in een pannetje of op de bbq, vond ze heerlijk. Gewoon op een broodje met wat ketchup of mayonaise, alsof het een hotdog is. Tijdens die bbq bleek het bij iedereen aan te slaan. Omdat Valerie en ik beiden ondernemer zijn, beseften dat we hier iets mee moesten doen. Toen een van de aanwezigen vroeg of we voor een evenement duizend van die bospeentjes wilden maken, was dat ook een geweldige kans. De duizend die we maakten, waren op dat evenement binnen anderhalf uur op.’

 

ook voor kinderen

Een belangrijke reden waarom de jury van de Product Pitch Knakwortel tot winnaar uitriep, was dat het product niet alleen kan aanslaan bij volwassenen die minder vlees willen eten, maar ook bij kinderen die niet van groenten houden. Kaljee en Bos kregen een cheque van €125.000. Dat geld gaat Albert Heijn besteden aan marketing voor Knakwortel. Zelf hebben Kaljee en Bos er volgens eigen zeggen ‘heel veel uren’ en enkele duizenden euro’s in geïnvesteerd. ‘Nu is het tijd om na te denken over nieuwe smaken’, aldus Kaljee

 

ondernemerschap

Toen Kaljee en Bos Albert Heijn begin dit jaar uit eigen beweging benaderden, werd hun toenaderingspoging afgewezen omdat de twee ondernemers er nog niet klaar voor waren. ‘Maar een tijdje geleden werden we gebeld met de vraag of we mee wilden doen aan de Product Pitch’, zegt Kaljee.


Het is het derde jaar dat Albert Heijn een wedstrijd organiseert waarbij jonge ondernemers de kans krijgen hun product te promoten. De producten die de afgelopen jaren wonnen, zijn inmiddels in de winkels te vinden. 

 

 


 

 

 

 

 

 

 


 


Bureaus

Media

Economisch