Stegeman heeft nu 'kan ook anders'-range

01-07-2021 (11:25) - Marketing

We namen dit jaar massaal deel aan de Week Zonder Vlees, restaurants bieden steeds meer vegetarische gerechten aan en het vegaschap breidt verder uit: tal van ontwikkelingen tonen aan dat onze vleesconsumptie aan verandering onderhevig is. Stegeman van de Sigma Foodgroup innoveert met de consument mee en introduceerde dit voorjaar de 'kan ook anders'-range met hybride vleesproducten. Dit zijn producten met de vertrouwde gewoonte en smaak, maar wel 30% minder vet en deels bestaande uit groenten.
 
Om ook de komende tijd te blijven innoveren en goed in te kunnen spelen op de wensen van de consument liet het merk de veranderingen op het gebied van vleesconsumptie en de gewoonten daar omheen uitgebreid onderzoeken door PanelWizard. Wat blijkt is onder andere dat de traditionele gedachte van eten wat de pot schaft langzamerhand van de eettafel verdwijnt en alternatieven voor vlees de ruimte krijgen.
 

Eten wat de pot schaft

Een derde van de Nederlanders geeft aan de vleesconsumptie te willen minderen en een vijfde van de Nederlanders is al flexitariër. De belangrijkste redenen om het anders te doen zijn de negatieve impact op het milieu (69%), dierenleed (48,8%) en onze gezondheid (27%). Daarnaast is onze omgeving ook van invloed op onze vleesconsumptie. Een vijfde van de Nederlanders geeft aan hun vleesconsumptie te hebben veranderd door de invloed van mensen met wie ze samenwonen en dus samen eten. Ook kinderen en partners zijn van belangrijke invloed. Opvallend is dat vrouwen vaker beïnvloed worden door hun partner om méér vlees te gaan eten, terwijl mannen juist vaker door hun partner worden beïnvloed om mínder vlees te eten. Aan tafel zorgen verschillende eetvoorkeuren soms nog voor discussie, maar over het algemeen houden gezinnen rekening met elkaar en is ‘eten wat de pot schaft’ verleden tijd. Als er binnen gezinnen verschillende wensen zijn ten aanzien van vlees eten, wordt bijna in de helft van de gevallen (41%) voor ieder iets anders bereid, of kan ieder zelf bepalen wat men wel of niet eet (36%).

Bureaus

Media

Economisch