BVA: "Reclamevrije NPO kost kijker onnodig geld en kwaliteit"

18-02-2019 (11:51) - Media

Wanneer de publieke omroep reclamevrij wordt, loopt de NPO jaarlijks tot 200 miljoen euro aan inkomsten mis. “Onnodig en desastreus voor de kwaliteit van radio- en televisieprogramma’s bij de NPO”. Dat stelt BVA bond van adverteerders vandaag in een reactie op de coalitieplannen voor een reclamevrije publieke omroep.
 

“Een totaal onwenselijk idee dat haaks staat op het kabinetsbeleid. Zonder reclame-inkomsten verschraalt het radio- en televisieaanbod. Alleen met extra belastingen, betaald door de Nederlandse televisiekijker kunnen kwaliteit en keuze dan worden gewaarborgd”, denkt BVA-voorzitter Frenkel Denie. BVA vreest behalve de herinvoering van ‘kijk- en luistergeld’ ook het weglekken van miljoenen aan reclamegeld richting buitenlandse mediapartijen zonder bijdragen aan de kwaliteit van de Nederlandse televisie en economie. 
 

de kijker betaalt 

“Onbegrijpelijk en totaal onlogisch. Waarom zou je een gezonde jaarlijkse inkomstenstroom van 200 miljoen voor de publieke omroep afschaffen?”, vraagt Frenkel Denie, BVA-voorzitter en Global Digital Director bij Friesland Campina  zich af.  “Reclamegeld dat de publieke taak van de NPO op geen enkele wijze belemmert. 25% van het huidige omroepbudget wordt bekostigd door adverterende organisaties zonder enige inhoudelijke inmenging. Door reclame klakkeloos te verbannen bij de NPO leg je de rekening voor het handhaven van de kwaliteit neer bij de radioluisteraar en televisiekijker”. BVA verwacht dat wanneer de NPO reclamevrij wordt de kijker meer belasting gaat betalen of dat Nederland minder keuze en kwaliteit op radio en televisie krijgt. “Dit staat haaks op het kabinetsbeleid dat een sterke publieke omroep beoogt met een kwalitatief, pluriform en inclusief media-aanbod. Het afschaffen van reclame maakt de NPO als enige culturele sector weer volledig afhankelijk van overheidsfinanciering. Dat is tegenstrijdig nu de overheid in de rest van de cultuursector (muziek, musea, kunst) met succes inzet op financiering door het bedrijfsleven”, aldus Denie.
 

inclusieve samenleving

Via de publieke omroep kunnen adverterende organisaties specifieke doelgroepen bereiken. Doelgroepen die nauwelijks via andere media kunnen worden bereikt. Wanneer deze doelgroepen geen reclameboodschappen meer ontvangen, blijven zij verstoken van belangrijke (overheid)informatie over internetfraude, wijzigingen in ziektekostenverzekeringen of toeslagen en belastingen. Dit blokkeert een inclusieve samenleving.
 

reclamebestedingen verdwijnen naar het buitenland

Commerciële radio- en televisiezenders zijn gebonden aan een maximale hoeveelheid reclamezendtijd. Volgens BVA hebben deze zenders onvoldoende ruimte om alle zendtijd die STER nu biedt, over te nemen. Hierdoor is de kans groot dat miljoenen aan reclamebestedingen weglekken naar buitenlandse (vaak minder transparante) mediapartijen zonder enige bijdrage aan de Nederlandse economie.
 
 

Oplossing voor een toekomstbestendige financiering van de publieke omroep

Ook BVA is gebaat bij een toekomstbestendige en financieel gezonde publieke omroep. Volgens de bond van adverteerders kunnen de reclame-inkomsten stabiel toenemen wanneer de STER een eerlijke positie inneemt op de groeiende markt van digitale reclame. Hoewel de STER op dit moment via de NPO-kanalen een significant digitaal bereik heeft, is het de STER slechts beperkt toegestaan dit bereik te activeren. BVA pleit voor een fair share positie in de digitale markt waardoor de NPO 50 tot 70 miljoen euro extra inkomsten kan genereren voor kwaliteitstelevisie en –radio bij de NPO (Bron: Onderzoek inkomsten opties LPO, november 2017 – EY).
 

over BVA

BVA bond van adverteerders is de enige officiële vertegenwoordiging van Nederlandse adverteerders en heeft als doel: het bevorderen en bewaken van vrijheid van verantwoorde commerciële communicatie. Zij behartigt de belangen van Nederlandse adverteerders: organisaties die investeren in reclame voor het overbrengen van boodschappen aan specifieke doelgroepen. Adverteerders komen uit het bedrijfsleven, maatschappelijke instanties (goede doelen), overheden (o.a. Defensie, De Belastingdienst, Provincies) en politieke partijen. 
 
 

Bureaus

Marketing

Economisch