Gebruik social media daalt, maar Instagram groeit wel

07-11-2019 (10:40) - Media

 
Nederlanders gebruiken minder social media. Het gemiddelde gebruik per dag daalde in 2019 tot onder de 80 minuten. Dat blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor, een onderzoek van Multiscope onder 3.600 Nederlanders.
 
Per dag spendeerden Nederlanders samen 1,1 miljard minuten per dag aan social media. WhatsApp en Facebook werden het meeste gebruikt (beiden 32 procent) gevolgd door Instagram met 8 procent. Ten opzichte van 2017 is het totale aantal minuten flink gedaald. Toen bedroeg het totaal nog 1,2 miljard. Per gebruiker wordt per dag 79 minuten besteed aan social media. Dit is een daling van 4 minuten ten opzichte van 2017.
 
Opvallend is dat het gemiddelde aantal minuten per dag voor Instagram is gestegen (+2 minuten), terwijl dit voor Facebook (-5 minuten) en WhatsApp (-4 minuten) juist daalde. Ook steeg het aantal nieuwe gebruikers van Instagram. Het platform kreeg er ten opzichte van 2017 meer dan 1 miljoen nieuwe gebruikers bij. Bijna een op de drie Nederlanders (32 procent) heeft nu een Instagramaccount.
 
Er zijn meerdere signalen dat het social media gebruik ook in de toekomst verder zal gaan afnemen. Meer dan een kwart van de gebruikers van Facebook geeft aan de dienst over een jaar minder vaak (26 procent) of helemaal niet meer (3 procent) te gaan gebruiken. Nagenoeg dezelfde cijfers zien we bij Facebook Messenger (respectievelijk 23 procent en 5 procent). Ook voor diensten zoals Snapchat, Skype en Twitter zijn er negatieve cijfers in toekomstig gebruik. Uitzonderingen op de regel zijn WhatsApp en Instagram. Voor deze twee diensten zijn er meer gebruikers die de dienst vaker gaan gebruiken dan gebruikers die ze minder vaak of helemaal niet meer gaan gebruiken.

 


Bureaus

Marketing

Economisch