'Mister Audax' Jacques de Leeuw overleden

16-03-2021 (22:40) - Media

Mediatycoon 'Mister Audax' Jacques de Leeuw is overleden. Hij heeft over een lange periode een groot stempel gedrukt op het uitgeefvak in Nederland. In 2009 ontving hij vanwege zijn visie en lef de Mercur d'Or/LOF-prijs voor Publiekstijdschriften.
 
Selfmade man Jacques de Leeuw (geboren in 1933) was pas 22 toen hij in 1958 een eigen uitgeverij oprichtte. Zijn grootste kracht lag uiteindelijk misschien nog wel het meest in zijn niet aflatende belangstelling voor logistiek. Zo bedacht hij een distributiemethode die ook nu nog staat als een huis. Audax groeide mede daardoor en dankzij een enorme lijst publiekstitels uit tot een mediaconcern van formaat, waarbij De Leeuw de zelfstandigheid van het bedrijf voorop plaatste; een beursgang was wat hem betreft geen optie. In 2001 trad hij terug uit de dagelijkse leiding van het bedrijf, maar hij verloor de gang van zaken bij Audax ook daarna nooit uit het oog. In 2015 nam hij zelf weer in de directie plaats.
 
In 1993 werd de Stichting Jacques de Leeuw opgericht. De stichting waakt over de continuïteit van de uitgeverij en behartigt sociale, culturele en maatschappelijke belangen van de gemeenschap in Tilburg en directe omstreken.
 

Magazine Media Associatie

Bureaus

Marketing

Economisch