National Geographic gaat viral met themanummer plastic

24-05-2018 (10:10) - Media

De cover van de nieuwste National Geographic ging vorige week al viral, met een ijsberg die bij nader inzien een plastic zak bleek te zijn. In het kader van duurzaamheid is het oplossen van de 'plastic soup' een belangrijk thema geworden. Hoe gaan bedrijven hiermee om? 


Elk jaar eindigt naar schatting acht miljoen ton plastic in de oceaan en wordt het onderdeel van de steeds groter wordende plastic soep.  Zeedieren eten het of raken erin verstrikt. Wetenschappers vrezen dat ook consumenten meer plastics binnenkrijgen dan goed voor ze is. 

 

ontsnappen aan plastic

“Plastic is niet per se slecht”, zegt kunstenaar en Plastic Soup Surfer Merijn Tinga in het blad. “Belangrijk is hoe we ermee omgaan.”  


Voor National Geographic vormt het themanummer het startschot van een langdurige campagne om het gebruik van wegwerpplastic wereldwijd te verminderen. “Kunnen we aan Planeet Plastic ontsnappen?”, vraagt hoofdredacteur Aart Aarsbergen zich af in het hoofdredactioneel commentaar van de juni-editie. “Dan zal er wel wat moeten gebeuren. We moeten minder produceren, op zoek naar duurzame vervangers en het aanwezige plastic beter opruimen en recyclen.” 

 

campagne en fondsen

De National Geographic Society stelt de komende jaren extra fondsen beschikbaar voor onderzoek naar de plasticstromen in de wereld. Daarnaast kijkt National Geographic ook naar zichzelf, alle bladen worden voortaan in duurzamere verpakking aan de abonnees gestuurd. 


Juni staat in het teken van #STOPMETPLASTIC, en voert National Geographic actie op al zijn platforms. Een maand lang worden de lezers, kijkers en volgers opgeroepen om hun plasticgebruik te verminderen. De campagnemaand wordt op 24 juni afgesloten met Beach Cleanups in Scheveningen en Zandvoort, waarvoor consumenten zich hier kunnen aanmelden 


Bureaus

Marketing

Economisch