Ons bijzondere online gedrag in 2020 in NOBO-cijfers

18-01-2021 (12:57) - Media

2020 was een uitzonderlijk jaar. Dat is terug te zien in ons mediagedrag. De NOBO-jaarcijfers tonen dat ook ons online gedrag in dit coronajaar sterk is veranderd. Er werd intensiever geïnternet. Het gezamenlijke dagbereik van de in NOBO gemeten sites en apps steeg naar ruim 81% en bereikte een piek op 14 december met 84,4% bereik op die dag.
 
De Nederlanders zijn sinds maart meer aan huis gebonden. Daardoor zijn we massaal online gaan winkelen en vergaderen. Covid-berichten worden nauwlettend gevolgd op de online nieuwsplatforms. Ook de site van RIVM is veel bezochte informatiebron geworden.


Microsoft Teams en Zoom

In het afgelopen voorjaar bleek dat noodgedwongen thuiswerken vraagt om online tools om met collega’s te overleggen. De twee meest gebruikte videodiensten zijn Microsoft Teams en Zoom. Google Hangouts en Meet zijn minder populair. Aan het eind van 2020 blijkt ruim een kwart van de werkende bevolking maandelijks één van deze videodiensten te gebruiken. Ook studenten maken veel gebruik van online diensten, waarbij Teams favoriet is. Na de zomer zijn de online vergaderdiensten weer aanzienlijk in bereik gestegen. Eind 2020 maakte ruim een kwart van de werkende bevolking maandelijks gebruik van zo’n dienst. Bij studenten ligt dat aandeel op ongeveer een derde.


Informatiehonger

Eind 2020 volgden bijna 8 op de 10 Nederlanders het nieuws online. Het maandbereik van online nieuwsmedia is in 2020 met 6 procentpunten gestegen.  De virusuitbraak veroorzaakte een piek in maart, terwijl ook de maatregelen aan het eind van 2020 duidelijk invloed hadden. De piekmaand november stond verder in het teken van het vuurwerkverbod, de toeslagenaffaire en de verkiezingen in de VS.
De nieuwssites en -apps piekten op 15 maart 2020, de start van de eerste lockdown. De Nederlanders waren op die dag gemiddeld 68 minuten online. Dat was 68% meer dan op een gemiddelde dag. Ook 14 december bleek een recorddag voor de nieuwsplatforms. Het is de dag dat Rutte heel Nederland vanuit het torentje toesprak. De cijfers hieronder laten het verloop van het bereik van de grootste nieuwssites op die dag zien.
Gedurende de dag kwam het nieuws over coronamaatregelen geleidelijk naar buiten. Veel nieuwsvolgers hebben tijdens lunchtijd het nieuws online geraadpleegd. En ook de piek tijdens de toespraak in de vooravond is duidelijk in de grafiek terug te zien. Het patroon wijkt op 14 december af van andere maandagen in die periode.
 

RIVM

In 2020 is er een nieuwe site in de toplijsten verschenen; die van RIVM. Vanaf het voorjaar zochten veel mensen hier naar informatie over Covid-19. Na de intelligente lockdown daalde de toeloop en bleef het bereik gedurende de zomer steken op 3 á 4 procent per week. In het najaar was er weer een opleving, evenals in december.
 

Toegenomen online mediaconsumptie

Deelnemende uitgevers hebben voor de meting ruim 150 online mediamerken van NOBO-tags voorzien. Het gaat daarbij om honderden websites en apps. De merken hebben in 2020 samen ruim 91% van de Nederlanders (6+) bereikt, goed voor maar liefst 118 miljard pageviews en bijna 2,5 miljard uur aan surftijd. De online mediaconsumptie is binnen het jaar 2020 aanzienlijk toegenomen. De smartphone is leading bij gestegen webverkeer van de in NOBO deelnemende mediamerken. Het device is goed voor 72% van de surftijd op deze sites en apps.
 

Toplijsten 2020

Geen jaaroverzicht zonder toplijsten. Hieronder de top-25 van Nederlandse online mediamerken die deelnemen via de tagged meting:
 
 
Marktplaats gaat bij de Nederlandse online media opnieuw met indrukwekkende cijfers aan kop. De site ontvangt bijna 8 miljoen consumenten die maandelijks gemiddeld bijna 5 uur op het platform doorbrengen. De koopjessite wordt in de ranking gevolgd door nieuwsmerken die een turbulent jaar achter de rug hebben. Vrijwel alle mediamerken in de toplijst hebben in 2020 meer online bezoekers ontvangen. Gemiddeld steeg het maandbereik met 27%. Het bereik van RTL Nieuws en Veronica Magazine is door een herschikking van hun submerken niet te vergelijken met 2019.
 

Stijgers in 2020

De toplijst van de sterkste stijgers in het gemiddelde maandbereik ten opzichte van 2019 hieronder geeft inzicht in de dynamiek onder de online mediamerken. Het gaat om merken met een maandbereik van 3% of meer in 2020.
 



Opvallend is het grote aantal magazinemerken dat een flinke stijging doormaakt. Ook regionale nieuwsmedia zijn onder de stijgers terug te vinden evenals verschillende omroepsites. Hierbij opnieuw de opmerking dat de stijging van RTL Nieuws en Veronica Magazine deels te danken is aan een herschikking van het merkportfolio.
 

 


Bureaus

Marketing

Economisch