RTL Weer en Buienradar lanceren energieweerbericht op tv

RTL Weer en Buienradar lanceren energieweerbericht op tv

06-03-2024 (11:53) - Media

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden benut? Vanaf vrijdag 8 maart worden deze vragen wekelijks op tv worden beantwoord in het Energieweerbericht van RTL Weer en Buienradar; een primeur voor Nederland.

Elke vrijdagavond om 19:55 uur, tijdens de live-uitzending van het RTL Weer op RTL 4, worden kijkers voortaan ook bijgepraat over de invloed van het weer op onze energievoorziening. Online wordt op de site en app een uitgebreider energieweerbericht gepubliceerd, met nog veel meer informatie en tips over het slim gebruiken van energie.

Maurice Middendorp, RTL Weer-presentator bij Buienradar en tevens een van de initiatoren van het nieuwe energieweerbericht: “Onze energievoorziening wordt steeds afhankelijker van het weer. Het aandeel wind- en zonne-energie groeit met de dag. Het slim gebruiken en inzetten van energie wordt hierdoor belangrijker en daar praten wij onze kijkers graag over bij."

Het energieweerbericht gaat ook inzicht geven in hoe het weer de groene energieproductie beïnvloedt. Middendorp: “We baseren dit op de actuele weersverwachtingen, maar ook op berekeningen van leveranciers als TenneT, GasUnie en de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE). Zo wordt onder andere in kaart gebracht waar in Nederland de zonnepanelen de hoogste opbrengst hebben en op welke dagen de windmolens het meest actief zijn.”

Missie

Heleen Ekker, de nieuwe klimaatspecialist van RTL Nieuws, juicht het nieuwe energieweerbericht toe: “Bewust energieverbruik is beter voor het klimaat, ontlast ons energienetwerk en kan voor een deel van de consumenten ook nog eens kosten besparen. Het past bij de missie van RTL Nieuws om kijkers zoveel mogelijk informatie te geven over deze ontwikkelingen, wat dit ook voor hun eigen omgeving betekent én hoe ze er zelf invloed op kunnen hebben.”
 


Bureaus

Marketing

Economisch