YouTube wil openheid van creators over synthetische content

YouTube wil openheid van creators over synthetische content

18-03-2024 (14:00) - Media

YouTube lanceert vandaag een nieuwe tool in Creator Studio waarmee makers aan kijkers moeten laten zien wanneer realistische content - content die een kijker gemakkelijk zou kunnen verwarren met een echte persoon, plaats of gebeurtenis - is gemaakt met bewerkte of synthetische media, waaronder generatieve AI.

Deze vermelding verschijnt als label in de uitgebreide beschrijving of op de voorkant van de videospeler. Het gaat er niet om content te labelen die duidelijk onrealistisch of geanimeerd is, speciale effecten bevat of waarbij generatieve AI is gebruikt voor hulp bij de productie.

Meer transparantie

Dit nieuwe label is bedoeld om de transparantie met kijkers te vergroten en vertrouwen op te bouwen tussen makers en hun publiek. Enkele voorbeelden van inhoud waarvoor een label nodig is:

> Het gebruiken van de gelijkenis van een realistisch persoon: het digitaal veranderen van content om het gezicht van een persoon te vervangen door dat van een ander of het synthetisch genereren van de stem van een persoon om een video te vertellen.

> Beelden van echte gebeurtenissen of plaatsen veranderen: Zoals het laten lijken alsof een echt gebouw in brand is gevlogen, of het veranderen van een echt stadslandschap zodat het er anders uitziet dan in werkelijkheid.

> Realistische scènes genereren: Het tonen van een realistische weergave van fictieve belangrijke gebeurtenissen, zoals een tornado die op een echte stad afkomt.

Komende weken zichtbaar

YouTube verplicht makers niet om aan te geven of generatieve AI is gebruikt voor productiviteit, zoals het genereren van scripts, ideeën voor content of automatische bijschriften. Het social kanaal eist ook niet van makers dat ze openbaar maken wanneer synthetische media onrealistisch zijn en/of de veranderingen inconsequent. De komende weken verschijnen de labels op alle YouTube-oppervlakken en -formaten, te beginnen met de YouTube-app op je telefoon en binnenkort ook op desktop en tv.

"In sommige gevallen kan YouTube een label toevoegen, zelfs als de maker dit niet heeft bekendgemaakt, vooral als de gewijzigde of synthetische content mensen in verwarring kan brengen of kan misleiden”

YouTube in een verklaring: “Hoewel we onze community de tijd willen geven om zich aan te passen aan de nieuwe processen en functies, zullen we in de toekomst kijken naar handhavingsmaatregelen voor videomakers die er consequent voor kiezen deze informatie niet openbaar te maken. In sommige gevallen kan YouTube een label toevoegen, zelfs als de maker dit niet heeft bekendgemaakt, vooral als de gewijzigde of synthetische content mensen in verwarring kan brengen of kan misleiden.”

Ook blijft YouTube binnen de branche samenwerken om de transparantie rond digitale inhoud te vergroten. Dit omvat ons werk als lid van de Coalition for Content Provenance and Authenticity (C2PA).

 


Bureaus

Marketing

Economisch