Afscheid van mediavisionair Marga Vogel

Afscheid van mediavisionair Marga Vogel

24-12-2019 (16:31) - Mensen

Een bron van inspiratie is onlangs plotseling overleden: Marga Vogel. Ze was absoluut een visionair in media. In 1995, toen de term ‘electronic superhighway’ nog maar net bestond en de allereerste trajecten van de ‘digitale snelweg’ in gebruik waren, schreef Marga Vogel er met haar bureau Equmedia al een praktische gids over. The state of the art in digitale communicatie voor adverteerders en (media)bureaus.
 
Bert Kamp, mediastrateeg Rabobank, werkte jarenlang met Marga samen: “Marga was super creatief en innoverend. Met dit boekje was ze haar tijd ver vooruit. Ook het bureau Mediasynergy werd even uit de grond gestampt terwijl nagenoeg niemand over digitale media had nagedacht.”
 
Marga was met haar sprankelende visie op media veelgevraagd in vakmedia, jury’s en voor presentaties. Tijdens een van de eerste interviews die Gusta Winnubst met haar maakte in 1990, over mediastrategie gericht op vrouwen, ontdekte ze meteen Marga’s talent: “Ze had als mediastrateeg de cijfers meer dan goed op orde, maar haar kracht was juist dit te combineren met haar creativiteit. Haar invalshoeken waren grandioos. Of het nu over print voor een bepaalde doelgroep ging, over tv-reclame, directe communicatie of nieuwe media, Marga vond alles even interessant, dook de diepte in en had fantastische inzichten.”
 
Ze zat nooit stil, keek altijd (ver) vooruit. In 1996, in een special van de uitgave ROS, werden vakgenoten gevraagd de mediasituatie over 25 jaar – 2021 - te schetsen. Met nog een jaar te gaan is het interessant te lezen dat een aantal vakmensen er flink naast zit (‘er zal weinig veranderen’), maar Marga blijkt met haar ‘Big butler is watching you’, aardig tegen de realiteit te leunen. ‘In 2021 hebben consumenten een persoonlijke, elektronische gatekeeper in de meterkast die via een database-verwerker voor de consument de gewenste ‘couch feed’ en ‘desk read’ programma’s sorteert, bestellingen plaatst en op andere manieren tailormade aan de consument levert.’


Bevlogen voorbeeld

Marijke Coppens, in die tijd general manager van mediabureau Carat, was een jarenlange collega van Marga in de mediawereld: “Marga dacht voor velen te snel, ze was heel actief, veelzijdig, perfectionistisch en creatief. Een bevlogen voorbeeld voor het vak.” Marga werkte voor Equmedia bij reclamebureaus, onder andere bij Y&R en bij DMB&B, waar Ruby Lemm een van haar collega’s was: “Marga schreef al over online media voordat ook maar iemand bij ons daar nog iets van wist. Soms liet ik haar mediastrategieën een beetje herschrijven zodat klanten het ook konden volgen. Marga was enorm inspirerend, we verloren geen enkele pitch: met haar uitstraling en kennis haalde ze iedereen over de streep.”
 
Nadat ze jaren geleden afscheid nam van de mediawereld startte ze meerdere studies, waaronder mediation waarin ze ook heel succesvol was. Ze schreef en illustreerde een succesvol kindersprookje (dat ook in het Engels verscheen) en ze ontwierp als beeldhouwer meerdere herdenkingsmomumenten.
 
Marga bleef altijd geïnteresseerd in nieuwe ontwikkelingen en bleef trouw aan de vele vrienden die ze in haar reclamecarrière had gemaakt. Ze had een groot hart, dat er helaas veel te vroeg, op slechts 71-jarige leeftijd, plotseling mee ophield.
 
Gusta Winnubst