Philippe Remarque wordt journalistiek directeur van de Persgroep

Philippe Remarque wordt journalistiek directeur van de Persgroep

18-04-2019 (15:35) - Mensen

Philippe Remarque wordt per 1 september benoemd tot journalistiek directeur van de Persgroep voor zowel België als Nederland. In die nieuwe functie geeft hij vorm aan de journalistieke kwaliteit en koers van de onderneming. Een belangrijke opdracht is de digitalisering van de journalistiek in goede banen te leiden.


Remarque maakt in die rol deel uit van de groepsdirectie van de Persgroep. Door deze benoeming stopt Remarque na ruim negen jaar als hoofdredacteur van de Volkskrant. De procedure voor het benoemen van de nieuwe hoofdredacteur wordt op korte termijn in gang gezet. Remarque blijft de Volkskrant leiden tot 1 september.


Naast journalistiek directeur wordt Remarque tevens directeur-uitgever van de titels de Volkskrant, Trouw en Het Parool in Nederland. Erik van Gruijthuijsen, nu directeur journalistiek van de Persgroep Nederland, wordt directeur-uitgever van ADR Nieuwsmedia, de groep met AD, zeven regionale titels en videobedrijf MyChannels.


klaar voor de toekomst


Erik Roddenhof, CEO de Persgroep BENE: 'Philippe heeft de Volkskrant de afgelopen negen jaar uitstekend geleid. Met een open geest, frisse inhoud en vormgeving en nieuwe digitale producten is de Volkskrant klaar voor de toekomst. In zijn nieuwe rol hoop ik vooral dat Philippe ons inhoudelijk blijft prikkelen, zoals hij dat altijd heeft gedaan. Wij moeten altijd de beste journalistieke kwaliteit bieden. Dat is onze kern.'


Philippe Remarque: 'Ik ben verheugd dat de Persgroep een journalist in de directie benoemt en vereerd dat zij vertrouwen in mij stelt. Ik heb veel zin in mijn nieuwe werk. Het is de taak van onze generatie om de journalistiek het digitale tijdperk in te loodsen, met behoud van inhoud en kwaliteit. De uitgever speelt daarbij een cruciale rol, heb ik gemerkt. Ik wil met de redacties de kansen van de digitalisering grijpen, valkuilen vermijden en nieuwe wegen inslaan. Door ICT, data en journalistiek slimmer te combineren, wil ik bijdragen aan de groei van het aantal lezers.'