Mannen minder bereid om eetgewoontes aan te passen voor klimaat

Mannen minder bereid om eetgewoontes aan te passen voor klimaat

26-10-2021 (10:36) - Sustainable

Slechts voor 1 op de tien van degenen die zich tijdens eetmomenten bewust van zijn van de impact op het klimaat, is het ontbijt de maaltijd waarbij ze zich hier het meest bewust van zijn, blijkt uit onderzoek van Oatly. Toch zijn het vooral vrouwen die het vaker belangrijk vinden dat wat ze eten weinig impact heeft op het klimaat en hun consumptie van dierlijke producten vaker willen verminderen. Het bedrijf moedigt daarom Nederlandse mannen aan om hun ontbijtzuivel te vervangen voor een plantaardig alternatief.

Uit het onderzoek – dat onder ruim 1.000 ontbijtende Nederlanders werd afgenomen – blijkt dat, ondanks het groeiende bewustzijn van de milieu-impact van wat we eten en drinken, de ontbijtgewoontes nauwelijks zijn veranderd in de afgelopen vijf jaar. De consumptie van zuivel en eieren is gemiddeld genomen niet toe- of afgenomen. Vier op de vijf consumeren minstens eens per week zuivelproducten bij het ontbijt en ruim een derde doet dat dagelijks.


Klimaat bij je ontbijt

Uit het onderzoek van Oatly blijkt dat ruim vier op de tien Nederlanders zich bij geen enkel eetmoment bewust zijn van de klimaatimpact van hun maaltijden. De Nederlanders die zich hier tijdens eetmomenten wel van bewust zijn, zijn dat het vaakst bij de avondmaaltijd (60%). Slechts een op de tien is zich, in vergelijking met andere eetmomenten, bij het ontbijt het vaakst bewust van de impact op het klimaat.

Gelukkig is ruim een op de drie Nederlanders bereid om eetgewoontes aan te passen als dit een positief effect heeft op het klimaat, wat volgens het bedrijf een goed begin is. Maar dat zijn vooral vrouwen. Als mannen hun ontbijt aanpassen, dan is dat vaker omdat ze simpelweg aan iets anders toe zijn dan uit bijvoorbeeld klimaatoverweging (33% vs. 14%).


Jongeren

 
Maar er is ook goed nieuws: Nederlanders zijn meer plantaardige zuivelproducten gaan eten. Met name onder jongeren zijn deze producten in populariteit toegenomen: bijna een kwart eet vaker plantaardige zuivelproducten dan vijf jaar geleden.