Sinaasappelschillen krijgen tweede leven bij Jumbo

22-10-2020 (11:04) - Sustainable

Jumbo geeft miljoenen sinaasappelschillen een tweede leven door een nieuwe manier van inzameling. De sinaasappelschillen worden na inzameling door de circulaire startup PeelPioneers verwerkt tot nieuwe ingrediënten. De eerste nieuwe productlijn waar de sinaasappelschillen voor gebruikt worden is het Jumbo schoonmaakmiddelenhuismerk ‘van Schil tot Schoon’.
 
Jumbo is gestart met centrale inzameling via de Jumbo distributiecentra. Hierdoor worden niet alleen méér schillen ingezameld, ook wordt er CO2 bespaard omdat ritten naar de winkels om schillen op te halen niet meer nodig zijn. De supermarktketen zamelt dankzij de nieuwe werkwijze, opgezet in samenwerking met waste-to-product bedrijf Renewi, bijna twee keer zoveel schillen in dan vorig jaar. Van 5,5 miljoen kilo in 2019 tot 10 miljoen kilo sinaasappelschillen dit jaar. PeelPioneers wint ingrediënten uit de sinaasappels, die Jumbo op haar beurt gebruikt in haar eigen producten. Van de sinaasappelschillen die PeelPioneers in totaal verwerkt is tot wel 50 procent afkomstig van Jumbo.
 

Huismerkproducten van eigen schillen

De samenwerking tussen Jumbo en PeelPioneers dateert uit 2017, toen de innovaties van de Brabantse start-up de aandacht trokken in het stimuleringsproject FritsStarter van Jumbo CEO Frits van Eerd. PeelPioneers, ‘de schillenboer van de 21ste eeuw’, heeft een technologie ontwikkeld om van reststromen van citrus ingrediënten te maken die te gebruiken zijn voor de productie van onder meer schoonmaak- en voedingsmiddelen. Vanaf 9 november is ‘van Schil tot Schoon’ Afwasmiddel en ‘van Schil tot Schoon’ Allesreiniger verkrijgbaar in alle winkels en via jumbo.com. In 2021 wordt deze lijn verder uitgebreid. De verpakking van de producten is gemaakt van 100 procent gerecycled materiaal.
 

Verwaarden van afval

Door de inzameling en recycling van sinaasappelschillen fors op te schalen, zet Jumbo een nieuwe stap met het verwaarden van afvalstromen. In september introduceerde het familiebedrijf het concept ‘Brood van Brood’, een methode om van retourbrood nieuw, dagvers brood te bakken. Sinds 2019 hebben de Jumbo winkels ook een zogenoemd ‘Samen minder Verspillen’-schap met producten waarvan de houdbaarheidsdatum bijna is verstreken. Door deze producten met korting aan te bieden, is het aandeel ‘over-de-datum’-afval in de Jumbo winkels inmiddels met ruim 20% afgenomen. Daarnaast zet Jumbo zich in om verschillende soorten verpakkingsmateriaal, van karton tot plastic folie, zorgvuldig te selecteren en te laten verwerken tot nieuwe grondstof voor de verpakkingsindustrie.