Heeft de SEA-marketeer nog wel een baan in de toekomst?

Heeft de SEA-marketeer nog wel een baan in de toekomst?

06-08-2018 (15:36) - Tech

Maar liefst 53% van de middelgrote tot grote Nederlandse bedrijven automatiseert hun SEA-activiteiten en dit wordt naar verwachting alleen maar meer. Dit komt door een toegenomen behoefte aan automatisering bij gebruikers van SEA-platforms, meer leveranciers die geautomatiseerde oplossingen aanbieden en het gebruik van machine learning.
 

De opkomst van mobiele telefoons, veranderend consumentengedrag en de evolutie van zoekmachines hebben nieuwe complexiteiten gecreëerd als het gaat om SEA-activiteiten. Om marketeers te helpen, hebben zoekmachines en bureaus oplossingen ontwikkeld om de basisprincipes van SEA-activiteiten te automatiseren. Zo is Searchresult bezig met een platform waarmee het automatiseren zelfs voor minder technische consultants mogelijk wordt door middel van een scripting library. Door deze library is er geen programmeerkennis nodig om baat te hebben van de functionaliteiten die AdWords-Scripts met zich meebrengen.
 

Technische en strategische rol

Bestaat de SEA-marketeer dan nog wel in de toekomst? Jazeker, maar wel in een andere vorm. De rol van SEA marketeers splitst namelijk in een technische en strategische rol. Waar de eerstgenoemde zich voornamelijk concentreert op het ontwikkelen van de tooling, configureert de strategische consultant deze én bewaakt hij/zij de resultaten. De rol van een strategisch consultant verandert weinig, maar de technische consultant moet kunnen programmeren, heeft kennis van APIs én grondige kennis van de werking van SEA.
 
 
Het rapport 'SEA-automatisering in Nederland en de impact op de rol van de marketeer', is het resultaat van de samenwerking van vier zoekbureaus (iProspect, Searchresult, Storm Digital en Traffic4U), twee brancheorganisaties (DDMA en IAB Nederland) en Google. De complete whitepaper naar aanleiding van het onderzoek is hier beschikbaar.