Glen Faria lanceert kerstsingle FF Niks voor NIX18

17-12-2021 (13:11) - Campagnes

Vandaag lanceert Glen Faria zijn kerstsingle “FF NIKS”. De zanger ontwikkelde het nummer, met bijbehorende videoclip, in samenwerking met Roorda Reclamebureau en in opdracht van ministerie van VWS. In het liedje vertelt Glen hoe hij zijn (inmiddels 17 jarige) zoon op zag groeien. En dat zijn kind dan wel ouder is geworden, maar toch nog even geen glaasje champagne krijgt bij het kerstdiner. Omdat je soms meer liefde geeft, door juist nog even niks te geven. 

Met de NIX18 campagne willen het ministerie van VWS en een groot aantal partners het beeld versterken dat niet drinken en roken tot je achttiende normaal is. Hierbij is het belangrijk dat ouders niet zelf het eerste glas geven. Als ouders het gesprek aangaan, duidelijke regels stellen en het goede voorbeeld geven, neemt de kans dat hun kind begint met roken of drinken af, zo blijkt uit onderzoek. 
 

Achtergrond

39% van de ouders in Nederland staat toe dat hun minderjarige kinderen alcohol drinken. Ruim een kwart biedt zelf zijn kind wel eens een drankje aan. Tijdens speciale gelegenheden of feestdagen zelfs meerdere glazen. Een grote groep kinderen heeft volgens de ouders al wel eens gedronken voor hun 18e. Bij 25% van de kinderen was dat voordat ze 16 jaar oud waren. Bij tweederde was een volwassene aanwezig toen het kind voor het eerst alcohol gebruikte.
 
Dit blijkt uit een flitspeiling onder ruim duizend ouders met kinderen tussen de 12 en 20 jaar, die onderzoeksbureau Motivaction heeft gehouden in opdracht van de NIX18-campagne. Omdat zij grote invloed hebben op het alcoholgebruik van hun kinderen, worden ouders opgeroepen om hen tijdens de komende kerstdagen en Oud & Nieuw niet zelf het eerste drankje te geven. Speciaal hiervoor schreef singer-songwriter Glen Faria, het nummer ‘ FF NIKS ’, waarin hij bezingt waarom hij zijn eigen zoon alles geeft, maar uit liefde nog even geen alcohol schenkt. Zijn zoon Jaïr is zelf ook te zien in de videoclip.
 

Veel ouders staan alcohol toe 

28% heeft zijn minderjarige kind zelf wel eens een glaasje alcohol aangeboden op feestdagen of bij een speciale gelegenheid. Meestal ging het dan om bier, een wijntje of een glas champagne. Bij die groep mocht 44% van de kinderen tijdens deze gelegenheden van hun ouders meerdere glazen drinken. Ze vinden dat één drankje geen kwaad kan, dat het traditie is, ze willen hun kind niet buitensluiten of vinden dat het feestelijk is. De meeste ouders (77%) vinden niet dat hun minderjarig kind wel eens te veel alcohol drinkt. Ze leggen de grens bij drie of vier glazen. 
 

Risico’s van alcoholgebruik 

De meeste ouders geven aan te weten dat alcoholgebruik door jongeren de ontwikkeling van hun hersenen afremt en de kans op problematisch alcoholgebruik op latere leeftijd verhoogt. Een minderheid weet dat de kans op depressie en psychose en zelfs kanker hierdoor toeneemt. Uit eerder onderzoek blijkt verder dat jongeren die thuis onder toezicht van hun ouders of verzorgers alcohol mogen drinken, buitenshuis vaker en meer drinken.
 

Credits

Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Gerwin Bos, Liesbeth Sluis, Sebastiaan de Groot (Ministerie van VWS) en Lex Lemmers en Wilke Heijnen (Trimbos)
Bureau: Roorda Reclamebureau
Strategie: Tabula Rasa
Creatie: Wilmar Versprille, Rein van der Ven en Joeri Jansen
Account: Judit de Graaff
Productiemaatschappij: Wefilm
Regisseur: Edson da Conceicao
DOP: Joris Bulstra
Edit: Nick Rozenberg
Grading: Roman Strijbos (Het Kleurlokaal)
Design, online & motion graphics: Jorn Slotboom
Muziek: Glen Faria, Jheynner Argote en Morien van der Tang
Artist Manager: Fay de Jonge - SPEC
Fotografie: Darren Smith
PR: exPRtease
Media: Initiative