MEAU brengt ‘Stukje van Mij’ uit tegen ongewenst doorgestuurde naaktbeelden

06-02-2024 (20:36) - Campagnes

In de afgelopen zes maanden heeft 15% van de jongeren tussen de 13 en de 24 jaar aan sexting gedaan. Dit blijkt uit recent onderzoek uitgevoerd door Rutgers en Soa Aids Nederland. Dat is meestal heel leuk en spannend, maar één op de honderd jongeren heeft in diezelfde periode meegemaakt dat hun intieme beelden ongewild zijn doorgestuurd naar iemand anders. Daarom brengt zangeres MEAU de video uit van het liedje ‘Stukje van Mij’, met de boodschap: denk na voordat je doorstuurt.

"Het is belangrijk de focus te verleggen, van het slachtoffer naar het nooit doorsturen van intieme beelden van een ander”

Te vaak van dichtbij meegemaakt

De zangeres schreef het liedje nadat ze haar volgers op Instagram opriep om hun ervaringen rondom ongewenst doorgestuurde intieme beelden met haar te delen. Zes van haar volgers deelden, begeleid door Fonds Slachtofferhulp, hun persoonlijke verhaal met MEAU.  “Ik ben geraakt door deze verhalen en heb het veel te vaak van dichtbij meegemaakt dat intieme beelden ongewild zijn doorgestuurd naar mensen waarvoor het niet bedoeld was.” zegt MEAU. “Het grootste verschil maken we al door dit onderwerp openlijk met elkaar te bespreken. Het is belangrijk de focus te verleggen, van het slachtoffer naar het nooit doorsturen van intieme beelden van een ander.”

Afgelopen half jaar 33.000 jongeren slachtoffer 

Uit nieuw onderzoek van Rutgers en Soa Aids Nederland, in samenwerking met het CBS, RIVM en de GGD’en blijkt dat 15% van de jongeren het afgelopen halfjaar intieme beelden van zichzelf naar iemand heeft gestuurd. Maar het online flirten gaat ook weleens mis: één op de honderd jongeren heeft in de afgelopen zes maanden meegemaakt dat hun eigen intieme foto of filmpje tegen hun wil werd verspreid.

“Dat zijn omgerekend het afgelopen halfjaar alleen al ruim 33.000 jongeren", zegt Willy van Berlo, expert seksueel geweld bij Rutgers. Ze juicht het initiatief van MEAU, KPN en de partners toe: “Slachtoffers van online seksueel grensoverschrijdend gedrag in deze vorm krijgen vaak te maken met shaming, een negatief zelfbeeld en victim blaming. Dit is erg schadelijk en sterker nog: degene die het doorstuurt komt er mee weg. We moeten ons veel meer richten op het doorbreken van deze schadelijke cultuur. ‘Stukje van Mij’ draagt daaraan bij en roept iedereen op naaktbeelden niet zomaar door te sturen.”

Online veiligheid eerste thema van KPN

‘Stukje van Mij’ wordt begeleid door Rutgers, Fonds Slachtofferhulp, Helpwanted, Soa Aids Nederland, 113 Zelfmoordpreventie en ervaringsdeskundige Francien Regelink en is tot stand gekomen met steun van KPN. Met als missie het internet beter te maken en de digitale weerbaarheid van zijn gebruikers te verhogen, is online veiligheid het eerste thema dat KPN aanpakt. Het internet moet namelijk een plek zijn die mensen verbindt, een plek die het beste in mensen naar boven haalt en niet verdeelt, aldus KPN. Hiermee hoopt KPN dit thema onder jongeren en binnen gezinnen bespreekbaar te maken. Zodat er thuis aan de eettafel ook eens wordt gevraagd: ‘Hoe was je dag online?’.

Naast de viedeoclip is er ook een mini documentaire gemaakt van de making of. Je bekijkt hem hier.

Credits

Opdrachtgever: KPN
Mediabureau: Mindshare / Wefilm Media
Creative agency & concept: Dentsu Creative Amsterdam
PR bureau: HPB | Het PR Bureau
Production agency: Wefilm
Director & Scenario: Emma Branderhorst
Song: MEAU
Sound: AMP