Helden van de straat

20-12-2015 (20:20) - Column

De pakketbezorgers hebben het de laatste dagen voor kerst drukker dan ooit. De pakketjes zijn bijna niet aan te slepen in deze tijd van het jaar. In 2015 vonden tot nu toe maar liefst 200 miljoen pakketten hun weg naar online shoppers. Zie je het voor je? Die berg van 200 miljoen?

Het was dit jaar bovendien niet alleen een kwestie van meer, maar ook een kwestie van sneller. Van de afzender wordt een tip top service verwacht. Wie niet snel genoeg kan leveren of bij retourzending niet snel de betaling terug stort, wordt net zo snel af geserveerd.

Mijn verbazing kende dan ook geen grenzen toen ik afgelopen maand in de clinch moest om mijn geld terug te krijgen na een bestelling die niet aan de eisen voldeed en die dus linea recta retour afzender was gegaan. Uiteindelijk duurde het zes weken voor na veel getouwtrek een refund kwam en die kwam dan ook nog eens zonder enige vorm van excuus. Zoiets geloof je toch niet en doet je (bijna) terug verlangen naar de tijd dat je niet af en toe, maar altijd in de winkel je aankopen deed. Niet goed genoeg, betekende geen aankoop en hup, weg was je.

Je hoefde niet eindeloos te zoeken naar een telefoonnummer nadat je mails niet waren beantwoord en je werd al helemaal niet van hot naar her gestuurd nadat je eindelijk iemand bereid had gevonden om je te woord te staan.

Vervelend allemaal natuurlijk, maar er is gelukkig ook een andere kant aan dit verhaal. Als de deurbel gaat en de postbode met een stapel pakketjes in zijn armen staat te balanceren, kan ik de man of vrouw juist in deze tijd van het jaar wel zoenen. Hoe krijg ik zonder die held op de stoep op tijd mijn werk af, de kalkoen de oven in, het huis in kerstsfeer, de hond tevreden met een kluif in zijn mand en ons konijn opgewekt knagend aan een feestelijke bal hooi?

Nee, dan bedenk ik me wel drie keer voor ik ga roepen dat vroeger alles beter was en ik neem zonder aarzelen de discussie over een refund voor lief. Voor die malafide webshop staan er immers ook weer tientallen online klaar die het perfect kunnen overnemen.

Belangrijkste puntje van zorg is nu of er nog wel voldoende bezorgers over blijven om de 300 miljoen pakketjes van 2016 te bezorgen.

 



Nicolette Hulsebos