Helft mkb-ondernemers missen inzicht in gemiddelde uurprijs

Helft mkb-ondernemers missen inzicht in gemiddelde uurprijs

07-02-2024 (10:33) - Economisch

Ondanks dat er meer noodzaak is om de efficiëntie en winstgevendheid van hun bedrijf te vergroten, heeft de helft van de Nederlandse mkb-ondernemers geen inzicht in het gemiddelde tarief dat zij per uur in rekening brengen. Dit blijkt uit onderzoek dat Teamleader onder ruim 250 Nederlandse ondernemers heeft laten verrichten over de status en toekomst van hun bedrijf.

Maar liefst één op de vijf mkb’ers geeft aan dat zij de inflatie en gestegen kosten niet kunnen compenseren, doordat zij dit niet altijd aan klanten kunnen doorberekenen. Eenzelfde percentage geeft aan deze gestegen kosten wel volledig te kunnen compenseren. Voor veel bedrijven valt dus veel te winnen als zij erin slagen hun productiviteit en efficiëntie te verhogen. 84 procent van de mkb-ondernemers erkent dat een betere planning de weg hiervoor kan vrijmaken. Daarnaast weten vier op de tien mkb’ers niet hoeveel winst zij per uur maken.


Worstelen met balans tussen werk en privé

Hoewel onder Nederlandse mkb-bedrijven sprake is van een groeiend bewustzijn over het belang van een waardevolle tijdsbesteding, lopen de prioriteiten sterk uiteen. Zo geven ruim zeven op de tien mkb’ers aan de tijd die ze aan ontspanning of teamactiviteiten besteden het meest waardevol te vinden. Veel minder aandacht krijgt de focus op het verhogen van uren die daadwerkelijk gedeclareerd kunnen worden en de tijd die wordt besteed aan inspiratie en kennisdeling.

Minder werken

Een opvallende uitkomst uit het onderzoek is daarnaast dat steeds meer mkb’ers ervoor kiezen minder te gaan werken. Zo zegt 65 procent per week 40 uur of minder te werken, wat overeenkomt met een stijging van 55 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Tegelijkertijd is het aantal mkb-ondernemers dat wekelijks meer dan 50 uur werkt, in één jaar van 30 naar 15 procent gedaald. Een grote meerderheid met het vinden van een goed evenwicht tussen de uren die zij op de werkplek doorbrengen en privé. Voor maar liefst 68 procent geldt dat werk- en privétijd vaak door elkaar heenlopen. 

 


Bureaus

Media

Marketing