IAB Nederland publiceert eerste Nederlandse e-commercelandschap

08-12-2020 (10:56) - Marketing

De Taskforce E-commerce van IAB Nederland publiceert vandaag de eerste overzichtskaart van het Nederlandse e-commercelandschap. Met het overzicht wil de taskforce marketing- en communicatieprofessionals laten zien welke verschillende partijen in het e-commercedomein actief zijn en hoe ze zich tot elkaar verhouden. Het landschap, inclusief verklarende begrippenlijst en spindiagrammen, is vanaf vandaag te downloaden op de website van IAB Nederland.
 
Naast het landschap heeft de taskforce ook een uitgebreid ‘roses of e-commerce’-overzicht samengesteld. In deze spindiagrammen zijn een groot aantal bekende Nederlandse platformen opgenomen. De roses zijn opgezet vanuit het perspectief van de verkoper en bieden aan de hand van acht verschillende factoren ondersteuning bij het bepalen van de e-commercestrategie.
 
Justin Sandee, voorzitter Taskforce E-commerce: “Nederland staat voor het tweede jaar op rij op de eerste plek van de B2C E-commerce Index. Deze index rangschikt wereldwijd de landen met het beste e-commercelandschap en neemt per land verschillende aspecten van het landschap onder de loep. Opvallend genoeg bestond er nog niet zo’n overzicht van het Nederlandse e-commercedomein. Datzelfde gold voor een overzicht dat inzichtelijk maakt wat de verschillen zijn tussen alle platformen. Als taskforce vonden we het dan ook niet meer dan vanzelfsprekend dat deze er moesten komen om zo de markt inzicht te geven in het complete landschap, maar bovenal in de manier waarop alle spelers zich tot elkaar verhouden vanuit de verkopende plek.”
 

Kennis en inzicht delen belangrijke prioriteiten 

Wendy Pouw, directeur IAB Nederland: “Met name marketplaces zoals bol.com en Amazon beïnvloeden het oriëntatie-, zoek- en aankoopgedrag van de consument enorm. Dit veranderende gedrag heeft een blijvende impact op het totale e-commercelandschap, met als gevolg dat de markt roept om meer duiding en sturing. Het is dan ook fantastisch om te zien dat de taskforce in zo’n korte periode zo’n belangrijk en inzichtelijk document heeft ontwikkeld.”  

Bureaus

Media

Economisch