Twee op de drie webshops overtreden nieuwe cookiewet

Twee op de drie webshops overtreden nieuwe cookiewet

11-03-2024 (11:24) - Marketing

Volgens onderzoek van marketingbureau PaperDigits blijkt dat 66% van Nederlandse webshops niet aan de nieuwe cookiewet voldoen. Sinds afgelopen week is de Digital Markets Act aangescherpt waardoor advertentieplatformen strenger in de gaten worden gehouden voor het correct verzamelen van gebruikersdata. Door het niet goed naleven van deze regelgeving lopen bedrijven risico dat ze geen gebruik kunnen maken van Google diensten.

In het onderzoek naar 81 webshops blijkt dat een op de vijf geen toestemming vraagt bij gebruikers voor het gebruik van hun gegevens. Dit zou moeten gebeuren via een cookie banner, die direct te zien is als je een website opent. Dit betekent dat zij marketinggegevens verzamelen en doorsturen naar software als Google Analytics (GA4) of Google Ads zonder dat daarvoor toestemming is gegeven door de gebruiker. Hiermee voldoen ze niet eens aan de eerste regelgeving omtrent cookies (ePrivacy Directive en GDPR), waarvan de eerste versie uit 2015 stamt.Van de bedrijven die wel een banner hebben, zijn twee derde hiervan niet op de juiste manier ingericht.

Tweederde van bedrijven met cookie banner  richten die niet op de juiste manier in en delen data zonder toestemming van hun bezoekers


Van de overgebleven partijen die wel een cookie banner hanteren én de Google dienst GA4 gebruiken, stuurt 34% helemaal geen ‘signalen’ naar Google. Met deze signalen moet je aan Google laten weten dat je op de juiste manier data van bezoekers verzamelt. Zij verzamelen dus zonder toestemming alle data van hun klanten.

Van de 43 overgebleven partijen die wel signalen naar Google sturen, doen er maar 22 dit op de juiste manier en volledig in lijn met de Cookie Consent V2 regels (34%). Deze 22 partijen sturen dus geen gegevens naar Google, alvorens de gebruiker hier expliciet toestemming voor heeft gegeven.

Gemiste kansen

Volgens PaperDigits gaat het niet alleen om de privacy van bezoekers maar ook om de gemiste kansen voor advertentie: “Behalve dat de bezoekers hun privacy niet wordt gerespecteerd, is het ook nadelig voor de adverteerder zelf. Bepaalde functionaliteiten kunnen namelijk geblokkeerd worden door Google”.


Bureaus

Media

Economisch