De 5 meest innovatieve merkcampagnes op Snapchat in 2023

19-12-2023 (11:24) - Media

Snapchat is voortdurend bezig met en leider in AR-technologie, bijna 75% van de Snap-community gebruikt elke dag AR in de app. In 2023 heeft Snapchat onder andere samengewerkt met lokale merken en overheidsorganisaties om leuke en leerzame AR-ervaringen te creëren voor de meer dan 5 miljoen Nederlanders die Snap gebruiken. Terugblik op vijf van de beste Nederlandse AR-campagnes op Snapchat.

1. ‘Make Fit Your Basic’ met de trainingsweek van Basic-Fit lenzen

Sportschoolketen Basic-Fit wilde de aantrekkingskracht van de sportschool uitbreiden tot buiten de traditionele sportschool bezoekers. Hierom gingen ze een samenwerking aan met Snapchat om de allereerste AR sportschool te bouwen. Gebruikers kregen een week lang dagelijkse AR takeovers waarin elke dag een nieuwe gesponsorde AR-Lens gebruikers uitdaagde om 'fit je basis te maken', met een nieuwe workout-uitdaging. Van traditionele fitness oefeningen zoals 'jumping jacks' op maandag en 'squats' op dinsdag, tot meer mindful oefeningen zoals 'yoga' op donderdag en een 'ademhalingsoefening' op zondag. De Workout Week liep over meerdere weken in Nederland, Frankrijk, Spanje en België.

Resultaten: De campagne was een groot succes met Snapchatters die in totaal 2,5 jaar hebben getraind tijdens de periode dat de campagne actief was. BasicFit kreeg een stijging van +28pts in advertentiebekendheid.

2. Tele2's Let's Love Louder viert Valentijnsdag net een beetje anders

Gen-Z telco merk Tele2 wil positiviteit verspreiden met hun "Let's Love Louder" campagne. Ze namen Snapchat over op Valentijnsdag met een op maat gemaakte Love Grills AR-Lens waarmee je verschillende grills en gezichtstattoos kon kiezen en een boodschap van liefde te sturen naar degenen die het meest voor je betekenen.

Resultaten: De Lens 'Love Grills' presteerde hoger dan verwacht met meer dan 1,1 miljoen impressies. Dit resultaat verpletterde de benchmark voor First Lens-producten, wat een groot bewijs is voor de succesvolle creatie. De Lens bleek zeer deelbaar met een share-rate van 2,03% - hoger dan de benchmark van 1,4%.

3. Kun jij de X-mas gêne ontwijken met Bol?

Bol is de grootste online marktplaats in de Benelux en staat bekend om hun eigenzinnige, tongue-in-cheek tone of voice. Deze kerst is niet anders. Bol heeft een Snapchat Lens voor de maand december met een game Lens die je uitdaagt om letterlijk te navigeren door de kerst awkwardness die je te wachten staat aan het einde van deze maand. Van de luidruchtige tante tot de slechte moppen van je neef, kun jij Kerstmis halen zonder in elkaar te krimpen?

Deze kerstcampagne (beeld bovenaan) heeft zich ook verspreid naar de offline wereld. Meer dan 100k Boomerang-kaarten met de Snap-codes zijn verkrijgbaar in heel Nederland (cafés, bars, scholen). De code staat ook op campagneposters in het hele land. En deze kerstcampagne heeft zich ook verspreid naar de offline wereld. Meer dan 100k Boomerang-kaarten met de Snap-codes zijn verkrijgbaar in heel Nederland (cafés, bars, scholen). De code staat ook op campagneposters in het hele land.

4. 150 jaar Heineken vieren met typisch Nederlandse bijnamen

Het Nederlandse biermerk Heineken werd deze zomer 150 jaar oud en vierde dat met een Lens die de draak stak met alle manieren waarop Nederlanders liever naar het merk verwezen dan met de officiële naam.

AR-lenzen waarmee je een keuze kunt maken door je hoofd naar links of rechts te kantelen zijn populair op Snapchat - dus Heineken bouwde hun campagne rond dit formaat. De Snapchat-Lens laat je jouw favorieten kiezen uit verschillende 'bijnamen' voor Heineken, van 'biertje' tot 'kouwe kletser' tot 'goudgele rakker'. Bij elke keuze vulde het Heineken glas zich een beetje meer, eindigend met een populair machine learning glimlach effect en de pay-off "Proost op 150 jaar gezelligheid".

Resultaten: De resultaten van de campagne toonden aan dat gebruikers in de stemming waren om feest te vieren en dat Heineken's Snapchat first aanpak echt zijn vruchten afwierp. Heineken zag een toename van 21pt in advertentie-bekendheid, terwijl de bericht associatie-steeg met 13pt - beide absoluut verpletterend voor Snapchat's interne benchmarks. Interessant is dat de campagne vooral goed presteerde bij het 35+ publiek - waar Heineken een 19pt stijging zag in de bekendheid van de boodschap. 

5. Jongeren aanmoedigen om te gaan stemmen

Snapchat werkte voor de landelijke verkiezingen op 22 november samen met het Nederlandse ministerie met een AR-Lens, filters en stickers ter ondersteuning van de campagne "elke stem telt". De verkiezingslens, waarbij je stemhokjes in je eigen kamer zet en elf 'waar of niet waar' uitspraken over de verkiezingen beantwoordt, liep de week voorafgaand aan de verkiezingsdag. De geselecteerde uitspraken zijn zowel leuk als leerzaam; ze geven gebruikers energie en kracht om meer te leren over de verkiezingen en om te gaan stemmen!
 


Bureaus

Marketing

Economisch