Jongeren kijken vaker naar Oranjevrouwen dan naar mannenelftal

06-06-2019 (10:29) - Media

Jongeren onder de 18 jaar zijn veruit de grootste fans van de Nederlandse Oranjeleeuwinnen. Onder volwassenen leeft het vrouwenvoetbal nauwelijks. Dit blijkt uit het Sportsector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy.


'Kennelijk kijkt de jeugd minder traditioneel naar de man/vrouw-verhouding in de sportwereld', verklaart merkadviseur Hendrik Beerda. 'Jongeren hebben op alle fronten meer bewondering voor het vrouwenelftal dan voor de mannen. Ze vinden de Oranjevrouwen niet alleen op een hoger niveau spelen, maar zien de vrouwen ook als een opvallender team, vriendelijker én stoerder.'


Voor het onderzoek zijn 1.100 jongeren van 4 tot 18 jaar ondervraagd. Bij hen is voetbal overigens niet de meest favoriete sport: dat is zwemmen. 
'De reden dat zwemmen onder jongeren het sterkste imago heeft, komt door de combinatie van alle aspecten. In de eerste plaats wordt de zwemsport als gezellig en vriendelijk gezien, maar daarnaast heeft het ook een kwalitatieve en stoere kant', aldus Beerda.


olympische spelen


Ook als het gaat om de beoordeling van de sportevenementen komt voetbal niet op de eerste plaats voor jongeren. Voor de Olympische Spelen klopt hun hart het snelst, daarna komen pas het WK en EK Voetbal en de Eredivisie op het rijtje van favoriete evenementen. Schaatsen neemt, net als voetbal, vier plaatsen in op het rijtje van hoogtepunten in de sport met de Elfstedentocht en het WK, EK en NK.


Bureaus

Marketing

Economisch