Kunsthal Rotterdam sluit succesvol 2023 af

03-01-2024 (16:15) - Media

Kunsthal Rotterdam sluit het succesvolle jaar 2023 af met drukte tijdens de kerstvakantie. De groots opgezette overzichtstentoonstelling Ai Weiwei. In Search of Humanity, die nog te zien is tot en met zondag 3 maart 2024, trok in de laatste week van het jaar meer dan 16.000 bezoekers.

Hiermee komt het totale aantal bezoekers op 310.000, het op twee na hoogste aantal in de 31-jarige geschiedenis van de Kunsthal. Naast de hoge bezoekersaantallen, grote media-aandacht en een publiekswaardering van 9+ voor de tentoonstelling Ai Weiwei. In Search of Humanity, kijkt de Kunsthal ook terug op tal van andere hoogtepunten in 2023.

Hoogtepunten 2023

De kunstenaars van In the Black Fantastic, een tentoonstelling samengesteld door gastcurator Ekow Eshun. Jonge en oudere bezoekers balanceerden gezamenlijk op het grote luchtmatras in Mind Expanders en maakten zo kennis met het uitbundige werk van het rebelse architectencollectief Haus-Rucker-Co. De eerste jaarronde samenwerking tussen Reakt en de kunstenaars van All you can Art was een feit, samen met de achtste editie van de Summerschool en het Open Atelier.

Ter gelegenheid van het Herdenkingsjaar Slavernijverleden stelde kunstenaar en gastcurator patricia kaersenhout een totaalinstallatie samen, een samenwerking tussen de Kunsthal en Museum Boijmans Van Beuningen, waarbij de dominante witte cultuur als curiositeit werd gepresenteerd en tal van activiteiten plaatsvonden. Andere succesvolle pareltjes waren onder meer de tentoonstellingen over Patricia Piccinini, Felipe Pantone, Steef Zoetmulder en Madeleine Berkhemer.

Er was een uitverkochte Naked Tour en een meer dan volgeboekte Artist Talk Ai Weiwei. Het event KunstKoppels bracht talloze nieuwe ontmoetingen tot stand, en de familietentoonstelling ‘Prinses Arabella’ ging op reis. Bovendien ontving de Kunsthal een bijdrage van 730.000 euro van de VriendenLoterij, waarmee ze de komende drie jaar dertig edities van 'Friday Night LIVE’ kan organiseren. Dit is een bruisende uitgaansavond waarmee de Kunsthal samen met culturele partners in de stad nieuw, breder en ander publiek wil aantrekken. De eerste drie edities dit najaar waren een groot succes.


Bureaus

Marketing

Economisch