Biografie Harry de Winter: Lang verhaal kort

26-07-2023 (15:28) - Publicaties

Televisieproducent en presentator Harry de Winter overleed op 7 maart op 73-jarige leeftijd aan de gevolgen van asbestkanker. Edwin Gitsels, biograaf en eindredacteur van Harry’s programma Wintertijd, schreef een openhartig boek over het leven en werk van deze kleurrijke mediapersoonlijkheid. De biografie ‘Harry de Winter: Lang verhaal kort’ wordt uitgegeven door FC Klap en verschijnt op 25 september.

Biograaf Edwin Gitsels interviewde een kleine vijftig mensen uit Harry’s directe omgeving. Harry de Winter zelf liet zich zestien keer uitgebreid bevragen door Gitsels en stelde zijn zeer uitgebreide archief volledig beschikbaar. ‘Hij was een open boek,’ aldus de auteur. “‘Jij weet inmiddels meer over mij dan ik zelf,” zei hij op het eind.’ Het resultaat is een persoonlijk, openhartig en eclectisch portret van een man die door velen zeer geliefd was, maar ook veel bekritiseerd werd. Niet zelden kwamen de liefde en de boosheid van dezelfde mensen. In deze biografie geven zij uiting aan beide zijden van de medaille.

Harry de Winter

Harry de Winter (Oss, 1949) richtte in 1977 één van de eerste onafhankelijke televisieproductiebedrijven op, IDTV. Zeventien jaar en tientallen succesprogramma’s later (zoals Je Ziet Maar!, TROS Triviant, 12 Steden 13 Ongelukken, Lingo, Boggle, De Uitdaging, Pleidooi en Oud Geld) verkocht hij de helft van de aandelen aan de Britse mediaonderneming Chrysalis en werd tot zijn eigen verbazing multimiljonair. Nadat de andere helft door uitgeverij VNU werd overgenomen, verliet De Winter IDTV en stortte hij zich in allerlei avonturen, zoals een eigen muzikale talkshow Wintertijd, een theaterproductiebedrijf Winterspelen en 40Up, dansfeesten voor veertigplussers door het hele land. Ook richtte hij samen met Anneke Mouthaan Een Ander Joods Geluid op, een stichting waarmee hij hoopte ‘het publieke debat en de kritische meningsvorming rond Israël te bevorderen.’ In 2011 begon hij zijn tweede televisieproductiebedrijf Sarphati Media. De laatste jaren van zijn leven keerde hij terug bij zijn jeugdliefde de beeldende kunst en maakte hij diorama’s, driedimensionale tableaux-vivants, waarmee hij exposeerde in o.a. Amsterdam en Miami.