DDMA publiceert whitepaper over online experimenteren

17-07-2023 (12:48) - Publicaties

Experimenteren en het testen van online omgevingen is belangrijk voor iedere organisatie. Om organisaties hierbij te helpen publiceert DDMA in samenwerking met de DDMA Commissie Experimentation & Optimisation vandaag het whitepaper: ‘Experimenteren op websites en andere online omgevingen’.

Voor een gedegen executie van een experiment en een effectieve doorvoering van resultaten moeten je een aantal stappen doorlopen. In dit whitepaper nemen de experts uit de DDMA Commissie Experimentation & Optimisation je mee in een 4-stappen-plan die je kunt aanhouden als blauwdruk voor experimenten.

Deze vier stappen zijn als volgt: De onderbouwing (stap 1), de opzet (stap 2), de analyse (stap 3), en het delen van resultaten (stap 4). De commissie heeft opgemerkt dat experimenteren in de markt vaak vanuit silo's gebeurt, wat leidt tot experimenten met (te) weinig draagdracht. De commissie pleit daarom voor een experimentgedreven bedrijfscultuur, gebaseerd op onderlinge kennisdeling, draagkracht en vertrouwen en een vast uitgewerkt stappenplan voor experimenten. In het whitepaper wordt hier daarom extra aandacht aan besteedt.

Experimentgedreven cultuur

Frank Overbeek, voorzitter van de DDMA Commissie Experimentation & Optimisation: "Het is vandaag de dag niet meer voldoende om alleen te weten hoe je een experiment moet uitvoeren. Tegenwoordig strekt het belang van experimentation zich uit tot alle facetten van een organisatie. Of het nu gaat om marketingstrategie, productontwikkeling, websiteontwerp of operationele processen, experimentation stelt je in staat om beslissingen te nemen op basis van gegevens en voortdurend te evolueren. Daarom gaan we in dit whitepaper ook in op het belang van iteratie en het creëren van een experimentgedreven cultuur binnen de gehele organisatie".