Appen met Bob van GiG Hard Seltzer:

Appen met Bob van GiG Hard Seltzer: "Gewoon doen en gas geven!"

19-04-2024 (11:30) - Appen met

Binnen vier jaar heeft GiG Hard Seltzer, een bruisend alcoholische drankje met weinig calorieën, de Nederlandse drankenindustrie op zijn kop gezet. Door hun unieke smaken en opvallende martketingaanpak, werd GiG al snel een hit onder jongeren. Waarom de naam GiG? Waarom proef je nauwelijks alcohol? En wat zijn hun plannen met Koningsdag? Je leest het allemaal in het nieuwe Appen met-interview met Bob Ponsen, oprichter van GiG.

Status: - 

Hey Bob, Sem hier van Fonk magazine. Leuk dat je tijd hebt om te appen!
Hi Sem! Yes, top man. En een nieuwe gewaarwording voor mij; interview via Whatsapp.

Dat hoor je idd niet vaak! Hopelijk valt het niet tegen.
Ik Whatsapp de hele dag (zakelijk) dus komt vast goed.

Kan je kort uitleggen hoe het idee voor GiG is ontstaan?
Zeker! Mijn jongere broer Max studeerde vier jaar in Boston en toen hij daar arriveerde dronk nog niemand hard seltzer maar toen hij daar na vier jaar vertrok dronk niemand meer wat anders dan hard seltzer.
Toen hij me dat vertelde in Nederland vonden we het een geweldig product en precies bij ons passen. Dus zeiden we tegen elkaar: waarom zouden we dat niet in Nederland met ons eigen merk doen?! Niet gehinderd door enige kennis en ervaring begonnen we... Met als idee: "als anderen een drankmerk kunnen bouwen dan kunnen wij dat ook zeker!" haha.

Ik vind seltzer ook erg lekker, en kende het al langer door Amerikaanse influencers.
Lachen! Zelf ben ik niet echt een influencer type... Dus ik hoorde het voor het eerst van Max :D
Top om te horen dat je seltzer lekker vindt en dan vooral GiG natuurlijk hè? ;)

Ik drink niets liever ;) Waarom de naam GiG?
We vinden het een magisch woord. Bijna iedereen heeft het woord ergens in het achterhoofd zitten en er is niet echt een éénduidige betekenis. Een gig is een optreden van een DJ maar ook van een muzikant of filmster. Het is altijd iets kort en krachtigs met veel energie. Één keer het dak eraf blazen in de Ziggo Dome is een gig, niet vijftien avonden achter elkaar in Carré. Snap je? Daarom hebben al onze smaken ook 'hints' van muziek in de naam.

Aha, die muzikale hints waren mij nooit opgevallen. Leuk om te weten. 
Grapefruit Melody, Berry Beat, Lime Rhythm en Passionfruit Funk!

Groovy hoor
Haha of niet dan!

Hoe komt het dat GiG's zo makkelijk wegdrinken, alsof er geen alcohol in zit? Wat is het geheim achter deze unieke smaak?
Haha dat klopt helemaal, horen we vaker. En dat is juist ook de kracht!
Het geheim is dat we daar heel lang over hebben gedaan en achteraf gezien goede keuzes hebben gemaakt. We werken met natuurlijke fruitextracten, hebben de perfecte hoeveelheid koolzuur en kozen na uitvoerig testen en onderzoek heel bewust voor 0.5g suiker ipv 0.0g suiker. Waar andere merken dachten dat de consument het het allerbelangrijkst vond dat er 0.0 gram suiker in zat, hebben wij dit uitvoerig getest en kwam steeds naar voren dat de goede smaak op 1 komt. Daarom hebben wij besloten om een qua gezondheid verwaarloosbare hoeveelheid suiker in GiG te laten zitten die qua smaak cruciaal is. Bij de suikervrije merken proef je de aspartaam...
Wel grappig feitje; Max is wereldkampioen roeien en ook onder zijn teamgenoten hebben we dit getest. Maar als je alcohol gaat consumeren maakt niemand dat mini hoeveelheidje suiker iets uit natuurlijk XD

Haha nee zeker niet, en er zitten sowieso een stuk minder calorieën in dan bij bier.
Zeker, echt véél minder. En geen gluten, vinden ook veel mensen fijn.

Hoe belangrijk was marketing om GiG op de kaart te zetten?
Extreem belangrijk! Maar wel op een nieuwe manier. We willen echt die touch met de doelgroep hebben en zitten ook middenin de doelgroep. We doen alles 'voor, met en door' de doelgroep als het ware.
Het mooie is dat we de beste ideeën hier met het team zelf bedacht hebben :D Dat is logisch; wij weten natuurlijk zelf het beste wat wij zelf leuk vinden.

Op welke campagne/activatie ben je het meeste trots?
Hmmmm even denken...
Ik vind het mooi dat sommige video's (zoals de Grow up, don't grow old campagne) enorm bereik hebben gehad met meer dan 20 miljoen views. Maar ik vind het ook super dik dat we twee jaar geleden tijdens Koningsdag, de aftrap van het GiG seizoen, op de GiG-boot stonden met alle collega's en familie van GiG en een flashmob deden met Willem Alexander maskers en oranje fakkels die op TV en het nieuws kwam. Of dat we toen we net bestonden meer dan 1600 reacties op een winactie kregen op Instagram. Het heeft niet altijd met massa te maken, voor mij is het de slimmigheid die we intern hebben waarmee we het maximale bereiken.

Mooi man! Over Koningsdag gesproken: staan er volgende week zaterdag nog leuke activaties op de planning?
Pffff zeg dat wel hahaha!
We hebben nu al drie jaar de Orange Anthem als special edition. Een sinaasappelsmaak GiG in oranje blik, verkopen we er dit jaar meer dan 250.000 van binnen twee weken. En qua festivals staan we op Kingsland in Amsterdam met een mega GiG-pong en op Oranjebloesem in Amsterdam en Free Your Mind in Breda (grootste one stage technofestival van Europa!) met de GiG Refreshment Station.

Drukke bedoeling... dat moet wel een gezellige koningsdag worden.
Zeg dat wel... We liggen op nog veel meer festivals en ook op alle andere plekken is de GiG; terrassen, boten, pleinen, huisfeestjes etc.

Wow, proost! Nog even terug naar jullie doelgroep. Studenten zijn inmiddels grootverbruikers van GiG. Hoe hebben jullie hen verliefd gemaakt?
Zoals ik al zei; wij zijn de doelgroep. We weten wat we moeten doen als we onszelf zouden willen bereiken en verliefd maken op GiG en dat doen we ook. We doen gewoon dingen die wij als team en onze vrienden gaaf vinden en denken altijd; wat zouden de GiG liefhebbers leuk en fijn vinden? Zoals de Refreshment station; daar kunnen mensen zich even lekker opfrissen tijdens een festival. Hoe fijn is dat? Geboren uit onze eigen ervaringen en het idee dat GiG natuurlijk altijd verfrissend is!

Verfrissend is het zeker, zolang je er niet teveel van drinkt haha
Haha ach wat is teveel hè ;)

Dat is inderdaad een vage grens lol. Wat is jouw beste tip voor jonge ondernemers die hun eigen merk willen opbouwen?
Gewoon doen en GAS GEVEN!!! Haha. Ik ben misschien nog van de oude stempel maar ik geloof dat je gewoon 24/7 moet knallen en daarnaast gewoon doen. Duizend redenen en verhalen van mensen om het niet te doen maar als jij denkt dat het kan, waarom niet??

Duidelijker wordt het niet ! Dan heb ik nog één vraag over: wat kunnen wij in de toekomst van GiG verwachten?
Hoe meer we groeien, hoe gaver de dingen die we kunnen doen! Verwacht meer smaken, nóg vettere activaties en elke dag weer meer plezier met de GiG fans samen!!

Ik houd jullie in de gaten!
Top man super leuk! Bedankt voor het leuke interview, leuk om dit zo te doen :D

Jij ook bedankt voor je leuke antwoorden!
Heel graag gedaan!!