Campagne Pleegzorg succesvol

Campagne Pleegzorg succesvol

22-11-2019 (11:08) - Campagnes

Er is een schreeuwend tekort aan pleegouders. Pleegzorg Nederland wil de bekendheid van pleegzorg en de interesse om pleegouder te worden vergroten. Concreet wil Pleegzorg Nederland 3.500 nieuwe pleegouders werven. DEARDAN & Friends ontwikkelde een campagne Open je Wereld.nu om de wereld van pleegzorg in beeld te brengen. Bijl PR werd aangehaakt om aandacht in earned media te creëren voor de start van de in de Week van de Pleegzorg.

Door de wereld van pleegzorg op een nieuwe manier in beeld brengen, stimuleren we interesse in pleegzorg. De kracht van het idee is dat het hele pleegzorgsysteem concreet tot uitdrukking is gebracht in de campagne. Om mensen een beter begrip te geven van pleegzorg laten we zien wat pleegzorg betekent voor het pleegkind, de ouder, de pleegouder en hoe pleegzorgprofessionals helpen.
 
Via een e-mailcampagne met praktische informatie en persoonlijke verhalen benaderen we geïnteresseerden, nog voordat zij de drempel over moeten om zich voor een informatiebijeenkomst aan te melden. Duidelijke informatie vooraf helpt om de uitval na een informatiebijeenkomst te verkleinen.
 
Alle lokale pleegzorgorganisaties en gemeenten kunnen de campagne benutten om hun eigen wervingsacties kracht bij te zetten. Onder een paraplu van één heldere boodschap. Zo behouden ze wel hun eigen identiteit, maar blijft de boodschap en uitstraling gelijk. Ook bevlogen pleegouders kunnen de campagne toepassen voor hun eigen activiteiten in hun netwerk.
 
In aansluiting op de campagne-aanpak van DEARDAN & Friends wilde Bijl PR laten zien hoe het leven van kinderen én pleegouders verrijkt wordt door pleegzorg. Dat verhaal konden ervaringsdeskundigen vertellen en ambassadeur Gijs Staverman (radiomaker én pleegouder) vulde aan met zijn ervaring als pleegouder. DEARDAN & Friends bedacht voor de fysieke aftrap van de campagne op Utrecht Centraal een levensgrote noodbox voor media om naar toe te komen.
 
Zowel het RTL Nieuws als het NOS journaal namen het mee op verschillende dagen. Daarnaast berichtten het AD, NRC, regionale kranten, Radio 1 journaal, Linda, Jeugdjournaal, Hart van Nederland, Shownieuws tot Beau erover. De aandacht werd ondersteund door de paid media campagne van Stroom media via landelijke en regionale radio, DOOH op NS-stations en winkelcentra. Een online campagne van Uncharted Digital loopt nog door tot het einde van het jaar om de aandacht vast te houden.
 

Resultaten

3602 aanvragen voor informatie
1392 eerste aanmeldingen pleegouders
29 miljoen mensen bereikt
17,5 miljoen via PR
6 miljoen via radio
3,5 miljoen via online
2 miljoen via DOOH
Peildatum: 6 november 2019
 

Credits

Opdrachtgever: Pleegzorg Nederland
Verantwoordelijk bij klant: Janette Reukers
Campagnebureau: DEARDAN & Friends
PR bureau: Bijl PR
Mediabureau: Stroom (DOOH, radio), Uncharted Digital (online)