Concertgebouworkest lanceert campagne ‘Waar luister jij naar?

Concertgebouworkest lanceert campagne ‘Waar luister jij naar?

20-01-2020 (10:16) - Campagnes

Het Koninklijk Concertgebouworkest wil het draagvlak voor klassieke muziek verbreden en lanceert daarom de campagne ‘Waar luister jij naar?’

We worden elke dag overspoeld met informatie en prikkels. Luisteren we nog wel echt? Luisteren is belangrijk, maar vraagt om aandacht. Het is een kunst. Je moet het oefenen en onderhouden. Muziek kan daarbij helpen. Klassieke muziek leert mensen beter luisteren – naar zichzelf en naar anderen. Het Concertgebouworkest moedigt iedereen aan om open te staan voor klassieke muziek. Het orkest gelooft in de kracht van klassieke muziek en wil meer mensen die laten ervaren. De kracht om te ontspannen of juist energie op te doen. Naar binnen te keren of te openen. Vreugde of troost te ervaren. Te herinneren en lief te hebben.


Luistergedrag in Nederland

In opdracht van het Concertgebouworkest heeft onderzoeksbureau Totta een breed kwantitatief onderzoek gedaan naar het luistergedrag in Nederland. Hieruit blijkt dat de helft van de Nederlanders die aangeeft nog niet te luisteren naar klassieke muziek hier wel voor openstaat. In totaal gaat dit om 4,6 miljoen mensen. Een groot deel hiervan weet vaak niet waar te beginnen. Onder de niet-luisteraars die zeer open staan voor klassieke muziek zijn relatief veel jongeren. Nederlanders associëren klassieke muziek het meest met rust, schoonheid en focus. Het onderzoek laat zien dat niet-luisteraars eerder geneigd zijn om naar klassieke muziek te gaan luisteren als er muziek wordt aangeboden die bij hun gemoedstoestand past.

Voor de campagne kregen onbekende en bekende Nederlanders zoals presentator Chris Zegers, zangeres Do, actrice Hanna Verboom en komiek Ruben Vermeer luisteradvies op maat van het orkest. Danseres Jeanine, die door een hernia niet meer kan dansen komt door te luisteren naar Saint-Saëns bij haar verdriet. “Het is een soort geleide meditatie. Alle ruis valt weg en je kan alleen maar in het moment zijn en je mee laten voeren.” En komiek Ruben van der Meer krijgt energie van Beethoven. “Haha! Dit is toch geweldig! One nutty ride! Je ziet jezelf op een paard over de hei, zonneschijn, aan het einde wacht je geliefde.”

Op waarluisterjijnaar.nl kunnen bezoekers zelf aangeven waar zij behoefte aan hebben, waarna zij een persoonlijk luisteradvies krijgen dat is samengesteld door musici van het Concertgebouworkest. Deze luisterervaringen kunnen daarna gedeeld worden via social media. De campagne bestaat onder meer uit een merkfilm (met tekst en voice-over van Ramsey Nasr), films van de luisterervaringen van bekende en onbekende Nederlanders, afspeellijsten op Spotify, radiospots, affiches en online communicatie.
 

Credits

Concertgebouworkest: Wietske Kuiper, Michiel Jongejan, Marcel van Tilburg, Barbara Houben en de rest van het (merk)team
Strategie, concept en creatie: Roderik Schaepman en Marcel C. de Vries
Design: Marcel C. de Vries, Ruben Doornweerd en Rene Knip
Copy: Lies Aris, Marcel C. de Vries, Roderik Schaepman, Huibert Jan van der Fange
Film productie: Off the Richter en Cellusion Films
Fotografie: Roderik Rotting
Online: Zicht Online
Mediabureau: IM Lounge
Filmproductie
Executive producer: Marcel Dijkhuizen
Creative Director: Marcel C. de Vries
Producer: Nienke Postmus, Roderik Schaepman
Director: Niels van den Top
Director of Photography: Yannick de Jager
Steadicam Operator: Erwan van Buuren
1st AC / Focus Puller: Vincent van Willegen
2nd AC: Tim Padmos
Gaffer: Gregoor van de Kamp
Best boy: Patrick Galvin
Editor: Kevin Whelan
Talent: Kris Berry
Voice over: Ramsey Nasr
Sound Design: Quincy Vlijtig @Sauvage Sound
Color Grading: Barry Clarke @Captcha Amsterdam
Compositing / 3D: Captcha Amsterdam
Activatiefilms
1st AC: Tim Padmos
2nd AC: Patrick Rietveld
Gaffer: Gregoor van de Kamp
Best boy: Patrick Galvin
Editor: Tim Padmos
Sound Design: Sauvage Sound
Color Grading: Qianwei Tong @Captcha Rotterdam