DDB Unlimited lanceert campagne met Greetz en Alzheimer Nederland

DDB Unlimited lanceert campagne met Greetz en Alzheimer Nederland

03-09-2019 (17:07) - Campagnes

Muziek kan een wonderbaarlijke uitwerking hebben op mensen met dementie. Het kan herinneren oproepen van vroeger, rust geven, activeren of vrolijk maken. Met dit doel voor ogen, lanceert DDB Unlimited samen met Alzheimer Nederland en Greetz een nieuw product, ‘Music for Memory Cards’: kaarten met muziekfragmenten van vroeger. Van elke verstuurde kaart doneert Greetz €5,- aan Alzheimer Nederland ten behoeve van onderzoek naar muziektherapie.
 
Onderzoekers zien dat hersengebieden die betrokken zijn bij muziek relatief gespaard blijven bij de ziekte van Alzheimer. Daardoor kunnen mensen vaak herinneringen of fijne gevoelens daaraan ophalen met behulp van voor hen bekende muziek. Er zijn veel mensen die ondanks een gevorderde dementie nog in staat zijn een lied van vroeger mee te zingen of neuriën. 
 
Voortbordurend op deze inzichten is het met Music for Memory Cards mogelijk om iemand met dementie te verrassen met een muziekkaart met daarop hun favoriete muziek van vroeger. Een fragment van ‘gouden oude’ speelt af zodra de ontvanger de kaart opent. Van ‘Tulpen uit Amsterdam’, ‘Wie is Loesje?’, ‘Que Sera Sera’ tot ‘Daar in dat kleine café aan de haven’: bij elke kaart kan je een passend nummer kiezen. Veelal Nederlandstalig vanwege het oproepen van de vroegste herinneringen van mensen met dementie.
 

Credits

Klant:                Greetz
Klant:                Alzheimer Nederland
Bureau:             DDB Unlimited
Regisseur:        Juliette Stevens