Haarlems 2Basics achter campagne Amerikaanse Bloedbank

03-03-2021 (11:52) - Campagnes

Blood Centers of America (BCA), verantwoordelijk voor ruim 50% van de Amerikaanse bloedvoorziening, is een uniek partnerschap aangegaan met Riot Games’ League Championship Series (LCS), de grootste esports competitie van de Verenigde Staten. Vanaf 5 maart wordt deze samenwerking zichtbaar met de campagne
 
‘First Blood Saves Lives’, waar League of Legends spelers en fans worden opgeroepen hun plasma (CCP) te doneren. Donoren worden beloond met een skin in de League of Legends game. Het Haarlemse marketingbureau 2Basics initieerde het partnership en is verantwoordelijk voor de invulling deze samenwerking, en specifiek deze eerste campagne.
 

First Blood Saves Lives

Tijdens de First Blood Saves Lives campagne roept BCA jongeren op zich aan te melden als bloeddonor. Hun eerste keer doneren kan tot wel drie mensenlevens redden. Tijdens de eerste actie, First Blood, in het spel League of Legends wordt aandacht gevraagd voor het belang van het doneren van bloed. First Blood is voor gamers een belangrijk moment. Het is te vergelijken met een openingsgoal. Op korte termijn is het doneren van convalescent plasma extra nodig. Tijdens deze eerste campagne is hier extra aandacht voor. De antistoffen die herstelde Covid-19 patiënten hebben aangemaakt, kunnen worden gebruikt voor het herstel van mensen die door Covid-19 in het ziekenhuis zijn beland.
 

Grootste esports competitie toont maatschappelijk gezicht

League of Legends wordt maandelijks gespeeld door meer dan 100 miljoen gebruikers. De game staat niet voor niets centraal in de meest bekeken esports competitie van de Verenigde Staten. De LCS is daarnaast de derde populairste professionele sport league van de Verenigde Staten onder 18-34 jarigen.
De insteek van dit partnerschap zorgt voor een gouden driehoek tussen Riot Games, Blood Centers of America en League of Legends spelers. Waarbij Riot Games zich samen met haar achterban en partner BCA actief inzet voor dit levensechte maatschappelijk doel. Nieuwe donoren worden beloond met een skin die in het spel gebruikt kan worden.
 

Sanquin als grondlegger

In 2018 startte Sanquin al een samenwerking met Riot Games. Samen met 2Basics lanceerde de bloedbank de #myfirstblood campagne. Nederlandse League of Legends spelers werden opgeroepen zich aan te melden als bloeddonor, die na hun bloedtest een in-game skin ontvingen. Gedurende de campagne periode registreerden ruim 7.400 jongeren zich als bloeddonor. De campagne werd beloond met meerdere awards, en trok de aandacht in de Verenigde Staten, waar dit nieuwe partnership nu op is geïnspireerd.
 
Kevin Loos, creatief verantwoordelijk bij 2Basics: ‘Sinds we samen met Sanquin het wereldnieuws haalden met de #myfirstblood campagne, zijn we door veel bloedbanken en NGO’s benaderd om dezelfde impact te maken in het gaming domein. Wij zijn enorm vereerd dat wij in de Verenigde Staten deze ‘life-saving’ campagne mogen ontwikkelen en begeleiden voor BCA. Niet in de laatste plaats omdat het vraagstuk zó actueel en relevant is. Wij kennen de maatschappelijk kracht van de gaming- en esports community als geen ander. Een mooiere bewijsvoering daarvan dan dit partnership tussen twee marktleiders op hun gebied in de Verenigde Staten is niet mogelijk.’

Bill Block, President & CEO Blood Centers of America: “We hebben in 2Basics een partner gevonden die is gespecialiseerd in het activeren van jongeren via het gaming en esports domein. Met de ontwikkeling van deze campagne bouwen we verder op onze succesvolle samenwerking. Door het netwerk en de expertise binnen de gaming markt van 2Basics te benutten is het gelukt om in hele korte tijd deze bijzondere campagne met Riot Games’ LCS tot stand te brengen.”