Iemand zoals jij

Iemand zoals jij

19-07-2019 (14:09) - Campagnes

Met opvallende posters en spectaculaire commercials roept donorbank Stichting Matchis vanaf maandag op om je als stamcel donor te registreren. Roorda Reclamebureau ontwikkelde een campagne waarin stamceldonoren als ware actiehelden worden geportretteerd.
 
Bij een stamceldonatie worden stamcellen gedoneerd aan mensen die een ernstige bloedziekte hebben, zoals de bloedkanker leukemie. Bij Matchis, staan nu 300.000 stamceldonoren ingeschreven. Dat zijn er veel meer dan drie jaar geleden toen telde Nederland 80.000 celdonoren. Toch zijn dit er nog steeds veel te weinig. Want voor een succesvolle stamceldonatie is de kans op een match is slechts 1 op de 50.0000. Omdat deze match centraal staat ontwikkelde Roorda Reclamebureau voor Matchis de campagne ‘Red ook iemand zoals jij’. Stamceldonors worden in de campagne afgebeeld als levensreddende helden.
 
Joeri Jansen (Creative Director Roorda): “Stamceldonatie is een lastig en complex onderwerp. Centraal staat dat je met jouw stamcellen het leven kunt redden van iemand die perfect bij jou matcht. Zo kwamen we op het idee om tweelingen te casten voor de campagne waarin we zien dat mensen iemand redden uit een levensbedreigende situatie en dat vervolgens de redder 1 op 1 op het slachtoffer lijkt.” 
 
Roorda werkte het concept uit samen met de jonge productiepartij Tebbernekkel van oa. acteur en producer Achmed Akkabi (oa Mocro Maffia en Moordvrouw) en regisseur Blue ter Burg. Voor de hoofdrollen werd onder andere de tweeling bekend van Schippers van de Kameleon gecast. 
 
De campagne is vanaf deze week te zien op TV, outdoor, online en in de bioscoop.
 
Bert Elbertse (manager communicatie Matchis): ‘Met deze campagne willen we het onderwerp op een andere, meer verrassende manier onder de aandacht brengen. De essentie van stamceldonatie staat daarbij centraal: je kunt door een donatie echt het leven van iemand redden”. 

Credits

Bureau: Roorda Reclamebureau
Art: Joeri Jansen, Tom Hoefnagels, Stefan Apswoude
Copy: Joeri Jansen, Daan Haak, Willem Droog
Strategy: Floor Busch
Manager digital: Alex de Kok
Bureau producer: Rosalie Sentse
Account: Hans Bauman, Marleen Delisse, Charlotte Mattijssen
Production company: TEBBERNEKKEL
Director: Blue Ter Burg
Creative producer: Achmed Akkabi
Producer: Jennifer Jones
DOP: Daan Nieuwenhuijs
Gaffer: Dickie Bloemraad
Edit: Brian Ent (Kapsalon)
Sound design: Michael Sauvage (Sauvage Sound)
Grading: Remi Lindenhovius (The Compound)
Fotografie: Jeroen Hofman
Beeldbewerking: Jan Stel
Opdrachtgever: Bert Elbertse en Anouska Louwerse