Nederlandse topschrijvers lanceren campagne Het nieuwe lezen

Nederlandse topschrijvers lanceren campagne Het nieuwe lezen

29-10-2020 (11:30) - Campagnes

Educatieve uitgeverij Blink heeft in samenwerking met N=Content een nieuwe campagne gelanceerd voor ‘Het nieuwe lezen’. Dat is een leesmethode die het plezier in lezen terug brengt en jongeren zo weer aan het lezen moet krijgen. Zo’n 35 schrijvers, waaronder Adriaan van Dis, Paulien Cornelisse, Splinter Chabot, Kluun, Paul van Loon en Tommy Wieringa, zijn ambassadeur van het initiatief. 
 
Het nieuwe lezen moet dus de ontlezing onder jongeren tegengaan. Dat begint bij de belevingswereld van kinderen. Om dit invoelbaar te maken bij ouders en leraren staan in de campagne zinnen uit het werk van de schrijvers centraal. Zinnen die de fantasie  prikkelen en nieuwsgierig maken naar meer. Zodat je door wilt lezen. Jorien Castelein, directeur Blink: ‘Als je een goede lezer wil worden, moet je gewoon heel veel lezen, binge lezen. Dan kom je in een bepaalde concentratie en beleving. En wat we hebben ontdekt: je krijgt leerlingen aan het lezen als je ze boeiende verhalen voorlegt. Fictie, maar ook teksten vól kennis over de echte wereld. Daarom is het zo belangrijk dat zoveel schrijvers in Nederland Het nieuwe lezen omarmen. Met hun hulp krijgen we het voor elkaar.’
 
Anne  Stokvis , hoofdredacteur N=Content vult aan: ‘In deze campagne duiken we letterlijk in de belevingswereld van degene die de advertentie leest. We overtuigen hen niet zelf, maar zetten de zinnen van hun favoriete schrijvers, opiniemakers, muzikanten en wetenschappers in om de boodschap over te brengen. Zodat je nieuwsgierig wordt naar meer en de kracht van de lesmethode van Blink zelf ervaart.’
 
Foto's: Kluun - YvetteKulkens Photography, Adriaan van Dis – Carel Schutte, Pauline Cornelisse – Frank Ruiter