Nieuwe voorlichtingstool voor selectieproces bij de politie

23-09-2021 (13:44) - Campagnes

Uit onderzoek van de politie blijkt dat (potentiële) kandidaten voor de selectieprocedure voor agent meer en duidelijkere voorlichting willen over de verschillende selectieonderdelen. De bestaande video over de selectieprocedure voor agent was verouderd. Omdat de video gebruikt wordt in voorlichtingen en ook op social media zeer goed bekeken wordt (gemiddeld meer dan 50.000 views per jaar), werd besloten om deze te vernieuwen. Steam heeft daarom een neiuwe interactieve video ontwikkeld.

Stagiaire Laura Winkel (opleiding Communicatie) van de politie kreeg de afstudeeropdracht om te onderzoeken of de informatie die online te vinden is, wel voldoende aansluit op de informatiebehoefte van jongeren die de selectie ingaan of overwegen hiermee te starten. Het onderzoek omvatte een enquête onder 700 (potentiële) kandidaten van de selectieprocedure. Uit het onderzoek kwam vooral de behoefte aan een duidelijk overzicht van alle onderdelen en informatie over het selectieproces naar voren. Ook werden vooral video en livestreams als gewenste middelen genoemd.
 

Interactieve video met informatie per selectieonderdeel

Met deze onderzoeksbevindingen in het achterhoofd, is in samenwerking met de politie een nieuwe tool ontwikkeld waarin ervaren recruiters, selectiedeskundigen én net gestarte studenten hun informatie en ervaringen delen over alle stappen in het selectieproces.
 

Credits

Opdrachtgever: Politie
Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Jolanda Bouwmeester, Kim Joosten, Jeska ter Horst.
Bureau: Steam
Creatie: Olger Ypma, Rob Bary, Sanne Houwing, Martin van Triest.
Strategie: Jari Kloppenburg
Account: Hans Kroonen, Door van Dinten, Bernice Schenk.
Productiemaatschappij: FRSHMN
Tool: BlueBillyWig