Slachtofferhulp Nederland introduceert: ‘Het Witte Balkje’

Slachtofferhulp Nederland introduceert: ‘Het Witte Balkje’

19-02-2020 (11:07) - Campagnes

Slachtofferhulp Nederland pleit in haar nieuwe campagne om voortaan slachtoffers te beschermen met het ‘Het Witte Balkje’. Aanleiding hiervoor is de Dag van het Slachtoffer (22 februari), waarop de privacy van het slachtoffer centraal staat.
 
Veel slachtoffers weten namelijk niet dat ze tijdens een strafproces anoniem kunnen blijven. Dit zorgt ervoor dat onbewust ieder jaar privacy gegevens van slachtoffers openbaar worden gemaakt, waardoor die hun anonimiteit verliezen. ‘Het Witte Balkje’ komt op voor deze rechten en vraagt Nederlanders het anonieme verwerkingsproces van slachtoffers te steunen. Daarnaast willen we Nederlanders hiermee bewuster maken van hun privacy rechten.
 
Carolien van Hoorn, Manager Marketing & Communicatie bij Slachtofferhulp Nederland: “Slachtofferhulp Nederland doet er alles aan om slachtoffers zo snel mogelijk weer gewoon mens te laten zijn. Anonimiteit tijdens het verwerkingsproces is essentieel voor een goed herstel. Daarom vragen we met deze campagne aandacht voor de bescherming van de privacy van slachtoffers in het strafproces.”
 
XXS Amsterdam ontwikkelde de campagne waarin anonimiteit van het slachtoffer centraal staat. ‘Het Witte Balkje’ maakt van deze privacy rechten een visuele reminder en staat zo voor gedragsverandering voor slachtoffers. Tevens vraagt het een algemene mentaliteitsverandering om de privacy van slachtoffers beter te beschermen. Als de anonimiteit van slachtoffers onvoldoende gewaarborgd wordt, bestaat de kans dat ook hun foto’s en namen open en bloot in de media verschijnen. ‘Het Witte Balkje’ kan hier verandering in brengen.
 
John de Vries, Creative Director bij XXS Amsterdam: “Daders worden automatisch geanonimiseerd met een zwart balkje, voor slachtoffers is dit helaas niet zo. Dat moet je voor het strafproces aangeven. De omgekeerde wereld. Met ‘Het Witte Balkje’ introduceren we een nieuw symbool dat staat voor de privacy rechten van slachtoffers, evenals de bescherming van het verwerkingsproces van slachtoffers.”

In drie online films, ontwikkeld en geproduceerd door de in house AV afdeling van XXS Amsterdam, wordt ‘Het Witte Balkje’ geïntroduceerd. De campagne is verder te zien op social media en DOOH.


Credits

Slachtofferhulp Nederland: Carolien van Hoorn (Manager Marketing & Communicatie), Marit Stubbé (Brand Manager), Jytte Reichert (Senior Woordvoerder)
Concept en Creatie: Wessel Beumer, Barend Stegeman, John de Vries (CD)
Account: Ward Enckhof, Jip van den Bergs
Strategie: Daan Muntinga
Agency Producer: Barbara Leusink
Animatie: Daniel Götz, Jeroen Feenstra
Design: Robert-Jan Hoesman, Jeroen Sprokel
Fotografie: Hélène Wiesenhaan Photography
Visagie en styling: Laura Driesser
Muziek compositie: Soundsright
Sound design: Soundsright
Media (DOOH): Bengel Media
PR: Slachtofferhulp Nederland