De dood aan social

12-01-2017 (09:56) - Column

Het is zomer 2010. Hyves is nog het dominante sociale netwerk, iedereen twittert nog vrolijk en Facebook heeft nog minder dan 2 miljoen gebruikers in Nederland. Als iemand toen had voorspeld dat Facebook in 2016 het dominante netwerk ter wereld zou zijn, Twitter op zijn retour zou zijn en Hyves niet meer zou bestaan was je voor gek uitgemaakt.


Advertenties op social media bestonden nog nauwelijks. Iedereen had echter wel door dat deze platformen belangrijk zouden worden, alleen nog niemand had eigenlijk een goed idee hoe. In het kielzog hiervan schoten de social media-bureaus en experts als paddenstoelen uit de grond.


Fast forward naar 2016 en je ziet dat het hele speelveld is veranderd. Bijna alle grote platformen zijn naar de beurs gegaan en adverteren op social is een miljardenbusiness. De meeste opdrachtgevers waar wij voor werken hebben meerdere mensen in dienst die zich bezighouden met ‘social’. Het aantal gebruikers is geëxplodeerd en content, video en mobile zijn de essentiële ingrediënten geworden in elke social strategie. Kortom: social is volwassen geworden. Tijd dus voor een nieuwe voorspelling: over drie jaar bestaan er geen social bureaus meer. En dat is misschien precies wat we nodig hebben.


Het grappige aan social media is dat iedereen er een mening over heeft. Of je nu marketeer, e-commerce expert of het hoofd customer service center bent, iedereen heeft ermee te maken. Daarom is het goed dat social media steeds meer onderdeel wordt van ‘digital’. We moeten het niet meer als een apart silo zien, want het raakt bijna alle onderdelen van het bedrijf.


Mensen hebben de neiging om een label aan dingen te hangen, dat zit in onze natuur. Maar de sociale platformen zijn zo groot en geïntegreerd in het digitale consumentengedrag dat we ze niet langer apart kunnen zetten. Hoe vaak trekken mensen hun telefoon niet uit hun broekzak? Zou er nog iemand zijn die met een magazine of krant op de wc zit? Dat gebeurt bijna niet meer. Waarom denk je dat er zoveel iPhone overlijden op het toilet.


De sociale platformen blijven evolueren en zullen op een gegeven moment zo mainstream worden dat ze gewoon ‘media’ zijn. Sterker nog, dat is al bijna zo. Niemand zegt: ‘Hé, heb je dat gezien op sociale media?’ Alleen reclamebureaus, politici en nieuwsmedia gebruiken deze term nog. Het is gewoon ‘Facebook’, ‘Instagram’ en ‘Snapchat’.  Misschien is het dus tijd om te zeggen: social is eindig, het zijn gewoon digitale media.

 

 

 

 

 

Marcel van der Heijden,
Managing Director bij a friend of mine (part of Dept)