Het doel voorbij geschoten

22-02-2016 (00:00) - Column

Asics, Lifely, KWF, Longfonds, takeaway.com,  HBO, Het Parool, het is maar een kleine greep uit het verse reclame aanbod van deze maand. Er zit prachtig creatief werk bij, maar ook werk waarvan je denkt: mwahhhh...

De commercial die afgelopen week het meest in het oog sprong, was die van Wakker Dier. Gemaakt door het freelance team Patrick Wijnhoven en Erwin Schieven (productie Artbox).

Voorop gesteld: ik ben een fan van de doelstellingen van Wakker Dier. Soms zijn hun keiharde campagnes in de roos en andere keren slaan ze de plank gigantisch mis. Nog niet zo heel lang geleden was er een cartoon die keihard werd afgeserveerd en nu is er dit wat zouteloze plofkipfilmpje.

De diplomatiek houterige reactie van McDonald’s die op de anti plofkipcommercial volgde, was te verwachten. Ik hield het voor gezien en ging over tot de orde van de dag.

Tot ik ergens langs de weg een abri tegenkwam waarop de nieuwste hamburger van McDonald’s werd aangeprezen. Van Angusbeef. En deze keer niet eens te koop voor een euro.

Eerlijk gezegd: de enige reden waardoor die buitenreclame van McDonald’s me opviel, was dat plofkipfilmpje wat ik kort daarvoor had gezien.

Maar goed, ik denk dat geen hond zich nog op die nieuwe, semi verantwoorde hamburgers wil storten. Net zo goed betwijfel ik of er kinderen zijn die tegen hun ouders zeggen geen McNuggets te willen omdat die van plofkip gemaakt zouden zijn.

De kids (en hun ouders) hebben McDonalds eigenlijk al jaren geleden de rug toegekeerd. Niet cool genoeg meer. Die nieuwe hamburger zal daarin geen verandering brengen. En het plofkipfilmpje van Wakker Dier al evenmin. Met andere woorden: beide zijn hun doel voortvarend voorbij geschoten.



Nicolette Hulsebos