Boekensector heeft het zwaar, DWDD wordt gemist

Boekensector heeft het zwaar, DWDD wordt gemist

26-05-2020 (10:40) - Creatie

De boekensector heeft zwaar, ondanks dat er meer gelezen wordt vanwege de coronacrisis. Sinds De Wereld Draait Door Door is gestopt eind maart is een belangrijke boekpromotor weggevallen. Het tv-programma zorgde elke maand voor een mooie verkooppiek. De NS-Publieksprijs is nu de belangrijkste gids in boekenland. Dat blijkt uit het tweejaarlijkse Boekensector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Consultancy.
 
Uit het onderzoek blijkt verder dat Carry Slee en Jan Terlouw het populairst zijn onder volwassenen als ze kinderboeken kopen. Saskia Noort is bij de keuze voor een volwassenenboek favoriet. Drie vrouwen zagen hun roem in het afgelopen decennium het hardst stijgen: Saskia Noort, Simone van der Vlugt en Esther Verhoef. Verder bevat de lijst van favoriete auteurs sinds 2010 veel dezelfde namen. Alleen Herman Koch, Suzanne Vermeer en Tommy Wieringa zijn toegevoegd aan de ranglijst van breedst gedragen auteurs.
 

Levende, Nederlandse schrijvers met de sterkte reputatie* in 2020 (+ positie in 2010) 


1. (2) Carry Slee
2. (1) Jan Terlouw
3. (13) Saskia Noort
4. (11) Paul van Loon
5. (10) Heleen van Royen
6. (5) Maarten 't Hart
7. (8) Adriaan van Dis
8. (6) Kluun
9. (12) Ronald Giphart
10. (-) Herman Koch
11. (18) Simone van der Vlugt
12. (19) Esther Verhoef
13. (-) Suzanne Vermeer
14. (17) Arnon Grunberg
15. (16) Geert Mak
16. (-) Tommy Wieringa
 
 *Reputatie is gemeten op de 3 pijlers van merkkracht: naamsbekendheid, waardering en binding
 
Het DWDD-keurmerk 'Boek van de Maand' zorgde steevast voor een verkooppiek voor de verkozen titel. Naast de recensies in kranten, tijdschriften en boekenwebsites geven nu vooral de literatuurprijzen houvast voor de consument. De NS Publieksprijs is voor de boekenkoper nu de belangrijkste prikkel. Bij de boekenkeuze voor volwassenen zijn verder de Libris Literatuur Prijs en de P.C. Hooft-prijs belangrijke kwaliteitsstempels. Kinderboeken gaan veel beter van de hand als ze de Gouden Griffel, de Zilveren Griffel of het Gouden Penseel hebben ontvangen.
 

Literatuurprijzen met het grootste effect op de boekaankoop 


1. NS Publieksprijs
2. Gouden Griffel
3. Libris Literatuur Prijs
4. P.C. Hooft-prijs
5. Zilveren Griffel
6. Gouden Penseel
 
 

Groeikansen voor uitgeverijen

 
Twee uitgeverijmerken zijn in het aanschafproces van een boek nóg belangrijker dan een ontvangen literatuurprijs: A.W. Bruna en De Bezige Bij. Andere sterke merknamen in de Nederlandse uitgeverswereld zijn Wolters Kluwer, Noordhoff en Prometheus. 'Uitgeverijen kunnen nog flink groeien als ze de loyaliteit onder de boekenkopers weten te vergroten', aldus merkadviseur Hendrik Beerda. 'Vooral series, zoals de internationaal succesvolle Penguin-pockets, bieden veel kansen. De combinatie van een heldere auteursselectie en een herkenbare lijn in de boekomslagen bieden de koper houvast. Liefhebbers van het papieren boek zetten de serie graag in een blok in hun boekenkast.'
 
 

Uitgeverijen met het grootste effect op de boekaankoop 


1. A.W. Bruna Uitgevers
2. De Bezige Bij
3. Wolters Kluwer
4. Noordhoff
5. Uitgeverij Prometheus
6. Querido
7. Lemniscaat
8. Kluitman
9. De Arbeiderspers