Creative Fabrica haalt $7 miljoen op bij geruisloze verovering van Amerikaanse crafting markt

Creative Fabrica haalt $7 miljoen op bij geruisloze verovering van Amerikaanse crafting markt

21-01-2021 (10:12) - Creatie

Het in Amsterdam gevestigde Creative Fabrica, een platform voor crafters, heeft een investering van 7 miljoen dollar aan Serie A financiering opgehaald om hun community van meer dan 1 miljoen creative makers nog meer mogelijkheden te kunnen bieden.
 
De ronde wordt geleid door het Engelse Felix Capital, vergezeld door het in Amerika gevestigde FJ Labs en met opnieuw deelname van Peak Capital. De financiering zal worden gebruikt voor de uitbreiding naar nieuwe verticale markten, bijvoorbeeld voor hobbyisten die zich specialiseren in breien en knutselprojecten voor kinderen. Daarnaast zal het team worden uitgebreid met nieuw talent en gaat het bedrijf haar aanwezigheid in de globale markt verder vergroten.
 

Opgericht in 2016

De startup werd in 2016 opgericht door Anca Stefan en Roemie Hillenaar. Hiervoor leidde het paar een ontwerpstudio, waarbij ze merkten hoe lastig het kan zijn om de juiste ontwerpen voor projecten te vinden. De status quo wordt door de oprichters bescheiden bekritiseerd als ‘okee, maar niet geweldig’. Ze lanceerden Creative Fabrica om het voor consumenten makkelijker te maken om deze digitale producten te vinden en aan te schaffen.
 
Hoewel het Amsterdamse platform al ruim 1 miljoen gebruikers heeft, en in de laatste maand alleen al klanten uit 175 verschillende landen had, is het bedrijf nog relatief onbekend in eigen land. Meer dan 60% van de omzet komt vanuit de VS, en nog eens 20% vanuit de UK, Canada en Australië.
 
 

Ecosysteem van designers en crafters 

Creative Fabrica begon als een platform voor digitale ontwerpelementen, maar opereert nu als een uitgebreid ecosysteem van designers en crafters. De kern van het platform bestaat uit een groeiende marktplaats voor fonts en illustraties. Naast deze content, biedt Creative Fabrica gespecialiseerde tools, cursussenen en een sociaal platform voor inspiratie aan. Gebruikers hebben de beschikking over producten en tools voor verschillende soorten crafting, van mainstream (zoals print on demand en logo's) tot meer niche categorieën zoals borduurontwerpen, doe-het-zelf-projecten voor thuis of quilten. Door designs aan te bieden voor een breed scala aan stijlen, zoals wellness of steampunk, is Creative Fabrica een schoolvoorbeeld voor het vinden van “riches in niches”.
 

Cruciaal kruispunt binnen de passie economie

Creative Fabrica bevindt zich op een belangrijk kruispunt binnen de passie economie. Deze opkomende economie draait om het groeiende belang van zelfexpressie. Steeds meer baseren we onze identiteit op wat we doen en hoe we onze tijd spenderen (Forbes). Voor sommigen betekent dit dat ze hier hun brood mee verdienen, door creaties te verkopen via grondleggers van de passie economie zoals Etsy, Onlyfans, Substack, Twitch of Patreon. Anderen vinden zelfexpressie in creatieve uitlaatkleppen die ver afstaan van de computer en hun reguliere 9-tot-5 bezigheden.

Frederic Court, oprichter en managing partner bij Felix Capital, merkt op dat “de crafting- en hobbymarkt nog steeds een groeiende markt binnen de passie economie is.” Court, wiens firma Felix Capital zich focust op investeringen waarbij creativiteit en technologie samenkomen, voegt toe, “in deze economie zijn social influencers, podcasts, korte video’s en nieuwsbrieven de grote spelers. We zijn enthousiast over Creative Fabrica als de verrassende nieuwkomer binnen de passie economie”.


hub voor alle makers

Creative Fabrica biedt kansen voor zowel beroeps-crafters als hobbyisten: enerzijds bieden ze een wereldwijd bereik en een inkomen voor grafisch ontwerpers, en anderzijds een grote hoeveelheid mogelijkheden voor individuen om creatief en authentiek aan de slag te gaan, geheel volgens de slogan van de website van het bedrijf: “Be creative, stay authentic”. Court voegt toe, “ze zijn een hub voor alle makers, zowel op professioneel niveau of als hobby, om inspirerende content te delen en samen te werken op internationale schaal.”

Stefan Bary, managing partner bij Peak Capital, die ook investeerde deze ronde, is enthousiast over de toekomst: “Het is indrukwekkend om te zien hoe Creative Fabrica is uitgegroeid van een standaard ‘tweezijdige marktplaats’ tot een veelzijdig ecosysteem, gedreven door een aaneenschakeling van gebruikers die elkaar inspireren: een designer biedt content aan aan een gebruiker, die het vervolgens gebruikt en daarmee weer een andere gebruikers inspireert (op een ander platform), die op zijn beurt weer een designer inspireert die nieuwe content maakt voor andere gebruikers… De cirkel van inspiratie en creatie eindigt nooit.”

Het bedrijf heeft een aanzienlijke groei meegemaakt sinds hun eerste financiering van Peak Capital 2 jaar geleden. CEO Roemie Hillenaar blikt terug, “Het is een behoorlijke rit geweest om van 6 mensen uit te groeien naar het geweldige team van 30 dat we nu hebben - en we zijn van plan om ons team nog eens te verdrievoudigen dit jaar. We hebben zoveel te bouwen voor onze creatieve community dat er geen tijd te verliezen is. Met deze $7 miljoen hebben we de mogelijkheid om sneller door te gaan en om nieuwe inspiratie en middelen te blijven bieden aan alle makers die er zijn. En dat zijn er nogal wat!”  
 

Over Creative Fabrica

Creative Fabrica is een platform met een sociaal aspect voor creatievelingen. Ze dienen de groeiende markt van mensen die hunkeren naar een creatieve uitlaatklep weg van de computer. Hun platform voorziet een groeiende globale gemeenschap met meer dan 1 miljoen creatievelingen van digitale producten, tools en inspiratie. Hoewel het hoofdkantoor in Amsterdam gevestigd is, heeft Creative Fabrica diepe wortels in de VS en worden hun diensten maandelijks afgenomen in meer dan 175 verschillende landen.