Beperkte omzetgroei mode eerste helft 2018

02-08-2018 (10:47) - Economisch

In de markt voor mode, schoenen en sport wordt het een uitdaging om in het derde kwartaal een groeispurt te maken blijkt uit onderzoek van INretail. De aanhoudende zomer tempert momenteel nog de interesse voor de nieuwe collecties terwijl in 2017 in het derde kwartaal de markt voor mode met juist 12,8% steeg.


De totale omzetgroei voor mode is gemiddeld 0,7% en voor schoenen 2,4% over de eerste zes maanden van 2018. De omzet in de sportretailmarkt daalde met gemiddeld 3,3,%. 


In het tweede kwartaal werd in de modemarkt gemiddeld 2,6% meer omzet genoteerd dan dezelfde periode vorig jaar en de omzet in schoenen steeg gemiddeld 7,5%. De sportomzet bleef 8,2% achter. De omzetontwikkeling van mode, schoenen en sport wordt gemeten via online- en fysieke verkoopkanalen. INretail verwacht in 2018 een omzetgroei van 2% voor de mode en schoenenmarkt en voor de sportomzetmarkt 1% groei.

 

online stijgt

De verkoop van mode via online kanalen was in het tweede kwartaal met 19,1% groei aanzienlijk hoger dan de 2,2% omzetgroei via fysieke winkels. De online omzet van schoenverkopen steeg met 22,4% en in fysieke winkels werd 0,7% omzetstijging genoteerd. Steeds meer retailers werken met een multichannel formule om omzetkansen te optimaliseren. De sleutel zit in het continu aansluiting houden op het gedrag van de klant die telkens schakelt tussen de on- en offline wereld.

 

compensatie

De uitstekende omzetten die mode- en schoenenverkopers in april noteerden, compenseerden de matige omzetmaanden mei en juni. Door de zomerse temperaturen vanaf mei was er direct veel vraag naar hoogzomer artikelen. Dat had omzeteffect op artikelgroepen die tot de vroege voorjaarscollecties behoren.
 

 


Bureaus

Media

Marketing