Kerstman wint het van Black Friday en Cyber Monday

21-11-2018 (13:20) - Economisch

 Black Friday en Cyber Monday winnen hier aan populariteit, maar het is vooral de Kerstman die online steeds dieper in de buidel tast. Branche organisatie Thuiswinkel.org. heeft een peiling onder zijn leden gehouden en daaruit blijkt dat de verwachte omzet rond kerst dit jaar 30 tot 35 procent stijgt. Sint-Nicolaas geeft dit jaar online ’maar’ 25 procent meer uit.

 
 
Uitzendbureaus voelen ook dat consumenten steeds meer online kopen en dat de pieken in november en december hoger worden. Alleen al het afgelopen kwartaal turfde marktleider Randstad bijna 24.000 vacatures voor magazijnmedewerkers en pakketbezorgers. In 2017 lag de piek nog rond de 17.000 vacatures. Die arbeidsplaatsen zijn extreem moeilijk te vervullen.
 

werk aantrekkelijk maken

„We moeten aan onze klanten uitleggen, dat ze alleen aan genoeg personeel komen als ze het werk aantrekkelijk maken”, zegt Roos Tabak, commercieel directeur bij YoungCapital. „Dus zie je bedrijven die op drukke dagen een dj inhuren, of waar de directeur meewerkt.”
 
Dat ziet ook directeur Frits Scholte van Manpower Nederland. Zijn bedrijf levert onder meer uitzendkrachten aan PostNL. „We moeten vooraf campagnes bedenken om mogelijk geïnteresseerden te bereiken. Er zijn drie keer meer mensen nodig dan normaal, dat lukt op de ’ouderwetse’ manier niet.”

Telegraaf.nl

Bureaus

Media

Marketing