Rapport: 'Nederlandse corporates doen nog te weinig scale up-investeringen'

Rapport: 'Nederlandse corporates doen nog te weinig scale up-investeringen'

23-05-2019 (09:33) - Economisch

Het aantal Corporate Venture Capital-fondsen investeringen is in Nederland de afgelopen vijf jaar verdubbeld. Daarentegen ligt het aandeel scale-up-investeringen van corporates in ons land lager dan in de rest van Europa, de VS en Azië. Dat blijkt uit het uitgebrachte rapport 'The next chapter for Corporate Venture Capital in the Netherlands' van Deloitte en StartupDelta.


Het Nederlandse startup ecosysteem is een stuk volwassener geworden in de afgelopen vijf jaar, met meer incubators, accelerators en ondersteuning door de overheid. Ook heeft er een sterke groei van de Nederlandse Corporate Venture Capital-fondsinvesteringen plaatsgevonden.


Deze fondsen richten hun pijlen vooral op early stage startups. Zo geeft meer dan 80 procent van de onderzochte Nederlandse Corporate Venture Capital-fondsen aan in deze groep te investeren. Nils Beers, directeur StartupDelta, vindt het een gemiste kans dat nog zo weinig Nederlandse corporates investeren in scale-ups.


toekomstbestendig

'Juist scale-ups zijn nodig om Nederland ook in de toekomst concurrerend te houden. Corporate Venture Capital speelt een grote rol in het opschalen van startup bedrijven tot scale-ups. Het is niet alleen een effectieve manier voor jonge ondernemingen om risicokapitaal aan te trekken, het biedt ook een kans aan corporates om zakelijke innovatieve partnerschappen aan te gaan', aldus Beers


De onderzoekers pleiten er dan ook voor dat voor dat Nederlandse bedrijven hun Corporate Venture Capital-initiatieven gaan opvoeren. Daan Witteveen, partner Deloitte Disruptive M&A: 'Veel Nederlandse bedrijven zien hun Corporate Venture Capital-fondsen momenteel als een innovatie-instrument. De activiteiten zouden belegd moeten worden binnen de corporate strategie, zodat de investering direct een bijdrage kan leveren aan de transformatie van het bedrijf.' 


Lees hier het volledige onderzoek. 


RSS feed van de Bureaus pagina

Bureaus

RSS feed van de Media pagina

Media

RSS feed van de Marketing pagina

Marketing