Smiley goed voor miljarden omzet

12-07-2018 (16:20) - Economisch

Op 17 juli viert de wereld World Emoji Day. Deze mijlpaal bevestigt de invloed en revolutionaire kracht van Smileys en Emoji’s. Toch is er weinig bekend over de oorsprong van deze communicatie vorm hoewel de Smiley zelf de afgelopen decennia goed is geweest voor een miljardenomzet.


Het begon allemaal in 1997 toen Nicolas Loufrani, zoon van de maker van de eerste Smiley, de mogelijkheid zag om de originele Smiley vast te leggen als merknaam.


Smiley-woordenboek

De Smiley werd pas echt een beeldmerk toen er andere emoties werden toegevoegd aan het icoontje. Daarnaast werd het icoontje driedimensionaal gemaakt waardoor de eerste grafische emoticons zijn geboren. De mogelijkheden werden oneindig, wat in 1999 resulteerde in een Smiley-woordenboek. Het woordenboek bevat 3645 pictogrammen in verschillende categorieën zoals emoties, bijvoeglijke naamwoorden, werkwoorden, voorwerpen en dieren. 


De visie van Nicolas Loufrani is gebruikt om iets absoluut unieks te creëren: een nieuwe vorm van beeldtaal die voor iedereen begrijpelijk is, waarbij de Smiley’s centraal staan. Met 420 miljoen dollar aan licentie-inkomsten heeft The Smiley Company, met Nicolas Loufrani aan het roer, een commercieel succesvolle koers uitgezet. De Smiley heeft op tienduizenden producten gestaan, die wereldwijd worden geproduceerd door meer dan 800 licentiehouders.


In de 21 jaar dat het bedrijf bestaat zijn er miljarden dollars aan detailhandelsverkopen met de Smiley gegenereerd.
 

      

 

 

 

 


The Smiley Company – Nicolas Loufrani

Bureaus

Media

Marketing