6 tips voor een winkelconcept van nu

6 tips voor een winkelconcept van nu

13-05-2020 (10:35) - Marketing

Winkelen zal er voorlopig anders uit gaan zien. Langzaamaan wordt de anderhalvemetersamenleving realiteit. Waar veel retailers de afgelopen weken hard hun best hebben gedaan om met noodoplossingen te komen, wordt het volgens retail specialist Crossmarks nu tijd om naar meer houdbare varianten te kijken om te voldoen aan de nieuwe richtlijnen. Dit zijn de zes meest relevante tips van nu:

 

1. Heldere instore communicatie en signing

Instore communicatie en signing kunnen worden toegepast om klanten duidelijk te maken wat de richtlijnen zijn en wat er van ze verwacht wordt. Zo zijn er voorbeelden van winkels die verlichting toepassen om de gewenste afstand te laten zien. Of denk aan camerasystemen die signaleren wanneer er genoeg klanten in de winkel zijn en bordjes die oplichten wanneer de onderlinge afstand onvoldoende is.

Belangrijk is dat we dit gaan vormgeven op een manier die past bij de formule en waarbinnen de klant zich welkom voelt (geen geel/zwarte stickers en alarmerende waarschuwingsborden). Door hierbij ‘nudging’ toe te passen, kan gedrag positief en subtiel worden gestimuleerd. Nudging is een principe uit de gedragspsychologie waarmee onbewust gedrag wordt beïnvloed. Een mooi coronavoorbeeld van ‘nudging’ in de retail komt van winkelcentrum Zutphen. Daar worden hartjes met de tekst ‘Voor wie doe jij het’ op de grond geplaatst. Deze hartjes geven enerzijds de looprichting aan en anderzijds laten ze stadsbezoekers op een positieve manier nadenken over hun verantwoordelijkheid ten aanzien van de veiligheid in het winkelcentrum.


2. Een sturende routing

De meeste winkelconcepten zijn niet gemaakt voor een volledig verplichte routing, het wordt door veel klanten ervaren als een doolhof waar je niet meer uitkomt. Een deels gedwongen routing (zoals bijvoorbeeld IKEA toepast) wordt al minder vervelend gevonden. Verder past IKEA een sterk gestuurde routing toe, de verlichte pijlen op de grond (die bij drukte ook een andere kant op kunnen wijzen) navigeren de klant soepel door de winkel. Het aanpassen en sterker sturen van de routing kan helpen om klanten veilig door de winkel te laten bewegen. Ook het creëren van een duidelijke looproute vanuit een aparte ingang en richting een aparte uitgang, draagt bij aan het verhogen van de veiligheid.


3. Low touch, waar het kan

Bekijk waar binnen jouw formule wellicht hygiëne-issues zijn, of waar hygiëne extra belangrijk is. Zowel voor de klant als voor de medewerker. Probeer te kijken of je hier een ‘low’ of zelfs ‘no’ touch toepassing van kunt maken. Vanuit het idee: raak zo min mogelijk aan en als dit toch noodzakelijk is, reinig het dan meteen of geef de klant hier de mogelijkheid toe. In onze ‘mobile first’ society waarin we gewend zijn alles met onze smartphone te doen, kunnen QR-codes worden toegepast om klanten te voorzien van informatie, advies of het voldoen van de betaling.


4. Een soepel afrekenproces

Het contactloos betalen nam de afgelopen weken een nog sterkere vlucht. Met name het betalen met mobiel heeft bij veel klanten de voorkeur. Zelfscankassa’s zijn ook enorm gegroeid in populariteit. Voor veel zelfscankassa’s geldt echter dat er nog wel schermhandelingen nodig zijn. Hier zien we dat de QR-code uitkomst biedt om het gehele afrekenproces zonder aanrakingen te laten verlopen. De kassaloze winkel, waar al enkele jaren over gespeculeerd wordt, wordt door het verdere verdwijnen van cash, steeds vaker realiteit.


5. Werk aan een positieve prijsperceptie

Het coronavirus leidt in ieder geval tot een economisch dal op de korte termijn en er zijn steeds meer signalen zichtbaar dat we afstevenen op een langdurige economische recessie. In tijden van laagconjunctuur zijn klanten nóg prijs- en waardebewuster. Tijdens de vorige economische crisis van 2008 kwamen discounters en de private labels/huismerken als winnaars uit de bus en ook toen de economie herstelde wisten ze dit succes vast te houden. Bij het herinrichten van je winkels is het van belang de juiste prijswaardeperceptie te creëren. En de ‘waarde’ continu in verhouding te zetten tot de prijs. Dat betekent aan de ene kant prijsgeruststelling door het bieden van voldoende prijssignalen en aan de andere kant zorgen voor duidelijke toegevoegde waarde voor de klant.


6. De rol van de fysieke winkel

De rol van de fysieke winkel in de klantreis is veranderd. Dat biedt kansen om je winkel en verdienmodel hierop aan te passen. Wellicht heb je winkels in je portfolio die zich enkel lenen voor ‘dark stores’ en fungeren als hubs voor het online fulfillment. En ook met ship-from-store, Buy Online and Pick up In Store (BOPIS) of click en reserve, kunnen voorraad en medewerkers ingezet worden om online orders te leveren aan klanten. Met een significant lager bezoekersaantal in de winkelstraten en winkels is het essentieel om naar nieuwe inkomstenstromen te kijken. Zijn er services en diensten die je kunt toevoegen aan je bestaande verdienmodel? Of nieuwe kanalen om te betreden, zoals de verkoop via platforms of het verkennen van nieuwe productmarktcombinaties.

Zie hier meer artikelen uit de reeks ‘anderhalvemetereconomie’

 


RSS feed van de Bureaus pagina

Bureaus

RSS feed van de Media pagina

Media

RSS feed van de Economisch pagina

Economisch